Les entrades anticipades per al REC 2018 ja estan disponibles

 

Els abonaments estaran disponibles a preus especials a partir del 7 al 17 de novembre. Es podran recollir als punts habituals

 

Les entrades anticipades a preu reduït per al Festival d’enguany es podran adquirir a partir del dimecres 7 fins al 17 de novembre. El REC 2018 se celebrarà de l’1 al 9 de desembre a Tarragona. Els abonaments es vendran als punts de venda habituals: Shiva Music (c/ Cos del Bou, 15), El Lloro (c/ Governador González, 18) i al Cafè Restaurant la Cantonada (c/ Fortuny, 23).

Els preus dels abonaments seran: el de tres pel·lícules tindrà un preu de 12€, el de cinc costarà 18€ i el de vuit pel·lícules es vendrà per 25€. Després del termini establert, es podran adquirir els abonaments de cinc films per 25€.

Durant el festival es vendran les entrades individuals a 6€, tot i que es farà un descompte per aquells que presentin el Carnet Jove o el carnet del Club TR3SC. Per a aquestes persones les entrades tindran un preu de 5€. Per a les sessions familiars, els tiquets costaran 6€ per a un adult i un infant.

A banda dels punts de venda físics, les entrades al REC 2018 també es podran comprar a la web d’Atrapalo o a les taquilles el mateix dia de les projeccions. En aquest cas, serà fins a mitja hora abans de l’inici de la pel·lícula.

MÉS INFORMACIÓ SOBRE LES ENTRADES PER AL REC 2018

Oberta la convocatòria pel concurs de curtmetratges en 48 hores del Festival REC

Els participants hauran de realitzar amb el seu smartphone un curtmetratge en el termini de dos dies

Amb l’ànim de catalitzar i donar a conèixer el talent jove de la província de Tarragona, el REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona convoca per segon any consecutiu el concurs EngegaR / 48 hores.

Aquesta convocatòria repta als creadors de la província a rodar un curtmetratge amb el seu smartphone, així com editar-lo, en el termini de 48 hores, a partir de la premissa que es lliurarà als participants. Les inscripcions per participar es poden realitzar a través de la web del festival (www.festivalrec.com/engegar), del 5 al 28 de novembre. La premissa es farà pública a les 15 hores del 29 de novembre, i els participants hauran de lliurar les seves peces a la mateixa hora del dia 1 de desembre.

Diumenge 2 de desembre, dins de la programació del XVIII Festival REC, es mostrarà una selecció de les peces i un jurat format per creadors de la ciutat triarà l’obra guanyadora, que rebrà com a premi un Pack Fan del festival (bossa, samarreta i 8 entrades per assistir a les projeccions).

El concurs EngegaR/48 hores compta amb el suport de la Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region, així com de la Càtedra Tarragona Smart Mediterranean City de la URV.

Bases EngegaR/48h

Inscripció

 

L’impacte de la revolució marca la línia gràfica del REC 2018

 

 

Aquest dimarts 30 d’octubre s’ha desvetllat la proposta guanyadora del Concurs d’Imatge Rec 2018, un disseny que signen Violeta Bofarull i Mo Espasa i que protagonitzarà la imatge gràfica del REC 2018

– Enguany, el REC 2018 es durà a terme de l’1 al 9 de desembre

– Durant aquest mes de novembre, el festival escalfa motors amb les sessions del cicle RECvolucions, amb projeccions internacionals que ofereixen històries que giren entorn del canvi, tant en l’aspecte personal com social

 

La revolució és canvi, moviment, evolució i també creativitat. Enguany, el cartell del Festival REC gira entorn d’aquest concepte, a través de la proposta que signen les artistes Violeta Bofarull i Mo Espasa i que aquest dimarts 30 d’octubre s’ha presentat de manera oficial a la Casa Joan Miret de Tarragona.

La proposta que signen Bofarull i Espasa ha estat la guanyadora d’entre totes les que s’han presentat a l’edició d’enguany del Concurs d’Imatge REC 2018. La imatge gràfica d’enguany és una reinterpretació de l’obra pictòrica francesa La llibertat guiant al poble. Segons les dissenyadores, la proposta té l’objectiu de “plasmar el concepte de revolució” atès que el cinema és una disciplina col·lectiva “per assolir un projecte en comú”. Un element clau de la proposta de les dues autores és la substitució de la bandera del quadre per un croma (fons verd que en televisió i cinema s’utilitza per superposar-hi una altra imatge a la postproducció), que simbolitza “les possibilitats infinites” dins el món del cinema.

Els dissenys finalistes del concurs han estat els realitzats per Judit Guinovart i per l’equip format per Ona Gibert i Ariadna Pujol, respectivament.

La presentació oficial de la imatge gràfica és el primer dels actes del REC 2018, que es durà a terme a la ciutat de Tarragona entre els dies 1 i 9 de desembre. Abans de les dates oficials de festival, el públic podrà obrir boca amb el programa previ RECvolucions, en col·laboració amb Obra Social La Caixa, que girarà entorn de les revolucions, tant col·lectives com individuals. Els films es projectaran els dies 6, 13, 22 i 29 de novembre a l’Auditori CaixaForum (C/ Colom, 2) a les vuit del vespre.

 

Quatre sessions de RECvolucions durant el mes de novembre

La primera pel·lícula del programa RECvolucions serà No intenso agora de João Moreira  Salles (2017). Es tracta d’un seductor assaig fílmic que mostra la vida de qui va implicar-se en accions inoblidables com van ser les revolucions del maig del 68 a França i Txecoslovàquia –de les que enguany se celebra el 50è aniversari–.

La setmana següent es projectarà la pel·lícula sueca Sami Blood (2016), que ens mostra la història d’una noia lapona que ha de trencar amb tots els seus lligams i cultura per tal d’arribar a una nova vida. Ha sigut guanyadora de diversos guardons, entre els quals destaca el Premi a la Millor Òpera Prima de la Mostra de Venècia.

El dijous 22, l’Auditori projectarà Tódalas mulleres que coñezo (2018), en què una conversa casual entre un grup d’amigues sobre vivències personals acaba revelant experiències comuns. La projecció es durà a terme en col·laboració amb l’Institut Català de la Dona, a través del Servei d’Informació i Atenció a la Dona de l’Ajuntament de Tarragona (SIAD). En acabar la projecció comptarem amb la presència de la directora del film, Xiana Do Teixeiro, qui conversarà amb el públic.

Per acabar el RECvolucions, el dia 29 de novembre es projectarà La revolución silenciosa (2018). El film mostra la història d’uns estudiants alemanys de batxillerat l’any 1956 que, moguts per les revoltes del poble hongarès, decideixen guardar un minut de silenci en solidaritat amb els insurgents i les víctimes de la repressió soviètica.

 

 

El festival gira per la província amb ‘REC On The Road’

Paral·lelament, el festival visitarà altres municipis de la província de Tarragona amb el programa REC On The Road. Així, el 23 de novembre es mostrarà al Cineclub Altafulla Link la pel·lícula La mano invisible de David Macián (2016), guanyadora del Premi del Públic al REC 2016. A més, els assistents podran gaudir de la presència de l’actor Daniel Pérez Prada. La setmana següent, el 29 de novembre, el REC visitarà el Cineclub La Ràpita amb el film Matar a Jesús de Laura Mora Ortega (2017), guanyador del Premi del Públic al REC 2017.

 

Cinema i cooperació, de la mà

Per acabar el mes, el 30 de novembre a l’Antiga Audiència de Tarragona es presentarà la pel·lícula turca Rauf (Soner Caner i Baris Kaya, 2016), dins el programa Tardor amb CooperAcció, en col·laboració amb la Xarxa de Centres Cívics i el Departament de Cooperació de l’Ajuntament de Tarragona. El film, adreçat a públic familiar, ens explica la història del jove Rauf, un nen kurd que cerca amb desesperació un obsequi de color rosa per a la noia de qui està enamorat, amb el conflicte turc-kurd com a teló de fons. Rauf forma part del projecte europeu WRAP!, d’alfabetització audiovisual per a nens i adolescents, on el REC participa com a soci juntament amb altres sis països de tota Europa. El projecte WRAP! rep el suport del programa MEDIA de Creative Europe.

 

 

El Festival REC 2017 supera els 3.000 espectadors i entra en un període de reflexió de cara al futur

La direcció destaca les bones xifres d’assistència a les projeccions d’enguany, que han mostrat 4 estrenes absolutes a l’Estat espanyol dins de les 11 pel·lícules en competició dins de la secció oficial Opera prima

Enguany creixen en importància les sessions professionals, que han comptat amb una massa social de més de setanta persones durant els dies del festival

Destaca la bona acceptació de les noves franges de projecció, entre les que sobresurten activitats com el MiniREC i les Sessions Vermut al Teatret del Serrallo

Prop de 3.000 persones han gaudit de les projeccions de pel·lícules que han conformat el programa d’aquest Festival REC 2017 i, quan encara queda per finalitzar la jornada d’aquest diumenge, la direcció del festival estima que la xifra total d’assistents que han gaudit de la proposta cultural de l’edició d’enguany serà “superior a la d’edicions de l’any passat, per exemple”.

Els organitzadors del Festival REC 2017 destaquen la solidesa d’una programació que ha mostrat 11 òperes primeres a concurs i la tria d’un jurat especialitzat i d’àmbit internacional, que ha escollit ‘LOS PERROS’, de Marcela Said, com a Millor opera prima en l’edició d’enguany del festival. En total, 11 òperes primeres han competit per endur-se aquest guardó, totes elles estrenes a Catalunya i 4 d’elles -‘SEVERINA’, ’CLUB EUROPA’, ’THE STARRY SKY ABOVE ME’ i ’MANIFESTO’- estrena absoluta a l’Estat espanyol.

“Ha estat satisfactori veure cares conegudes entre el públic, però també moltes d’altres de noves i també registrar plens gairebé absoluts en projeccions de films que eren estrena i de creadors nous i també una aposta per la creativitat, el que demostra la bona salut d’un festival que aposta per arriscar i per la qualitat dels autors emergents, gràcies al suport d’una important massa social que espera les nostres propostes”, destaca el director artístic del Festival REC, Xavier García Puerto, que reitera que aquesta bona acollida manifesta “la bona salut d’un festival molt treballat i que aposta per oferir una programació diversa que sorprengui, commogui i captivi al públic”.

Això, segons la direcció del festival, també es reflecteix en la visita de programadors de tot Catalunya de cineclubs i d’altres festivals, que prenen les propostes del REC com a punt de partida per a conformar les seves respectives apostes.

Respecte a les noves apostes d’enguany -com el MiniREC i les Sessions Vermut ubicades al Teatret del Serrallo- Xavier García Puerto destaca “les bones xifres de noves apostes que pretenen marcar el caràcter ciutadà d’un festival que desitja aportar propostes cinematogràfiques de qualitat al conjunt de la família i apostar per la cultura al conjunt de la ciutat”.

D’altra banda, les propostes adreçades als experts del sector que ha programat el festival en l’edició d’enguany -One to One, Primer Test i Jornades Professionals- han congregat a prop de setanta professionals, que han tingut l’oportunitat d’exposar els seus treballs, aconseguir ajuda per a llançar les seves produccions al mercat o reflexionar sobre aquells temes que importen al conjunt de treballadors del camp de l’audiovisual.

Tot i que aquestes activitats tenen un reconegut relativament jove, el director artístic del festival destaca “els bons fruits d’aquesta proposta, que demostra el seu èxit amb la visita de Carla Simón, directora d’‘ESTIU 1993’, que ha tornat al REC amb la seva pel·lícula com a gran èxit de la temporada després d’haver visitat el festival fa dos anys, quan només era un projecte”.

“La bona acollida entre els professionals i el fet que cada cop més experts d’àmbit internacional visitin el festival i participin en aquestes jornades ens marca la bona salut d’aquestes trobades i també una de les línies de futur del REC”, destaca el director artístic del festival.

Repensar el REC és ara una de les apostes de futur del festival

De cara al futur, el director artístic del REC, Xavier García Puerto, destaca que els responsables del festival -que enguany ha celebrat la XVII edició- entren, després de les xifres optimistes i bones sensacions de la cita d’aquest 2017, “en un període de reflexió que implica avaluar la proposta que oferim ara mateix i centrar-nos en els punts forts i febles del festival per a oferir pròximes edicions cada cop millors”.

“Pensem que després de gairebé 5 anys mantenint una mateixa aposta que té xifres consolidades, ara s’obre un procés de repensar el festival per tal que segueixi desenvolupant-se per adaptar-se a les necessitats lògiques de creixement i també a les necessitats del conjunt de la ciutat”, avança el director del festival.

En aquest punt, Xavier García Puerto destaca com a principal debilitat del Festival REC la falta de suports institucionals “que estiguin a l’altura de la resposta ciutadana que cada any consolida el REC com una cita cultural de referència al Camp de Tarragona”.

Tots els premiats de l’edició d’enguany

A més a més de la distinció com a Millor òpera prima, el Festival REC d’enguany compta amb més pel·lícules que han vist guardonada la seva proposta original, valenta i arriscada.

Aquest és el cas de ‘ADIÓS ENTUSIASMO’, de Vladimir Duran, que ha aconseguit el reconeixement del Jurat de la crítica, un film que aprofundeix en els secrets d’una família, que planteja diverses qüestions a través d’una narrativa que manté nombrosos interrogants.

En aquest cas, el Jurat de la crítica ha valorat la manera com el film “es transforma des del punt de vista estètic i narratiu, a partir de la presència d’un cos absent”, a més a més destaca la incursió en el gènere musical, “a través d’unes cançons i imatges d’arxiu que evoquen la història familiar en un encertat escenari laberíntic”.

D’altra banda, una estètica immersiva, un muntatge trencador i una estructura narrativa que manté a l’espectador totalment absort, a través d’una crítica social atrevida i justificada. Aquests són els arguments que esgrimeix el Jurat jove del Festival REC 2017 per premiar ‘LES GARÇONS SAUVAGES / THE WILD BOYS’, de Bertrand Mandico.

A més a més, el Jurat jove també concedeix una menció per a ‘TESNOTA’, de Kantemir Balagov, una pel·lícula que relata les decisions d’una família al voltant del segrest d’un dels seus membres i, de la qual, el jurat ha reconegut el “treball del director i les actuacions memorables” del conjunt dels actors.

Per la seva banda, el públic assistent a les diferents projeccions del Festival REC 2017 ha optat per destacar el treball de Laura Mora a ‘MATAR A JESÚS’, una pel·lícula que explora els límits de la venjança i que ens parla de la història de la Paula, una noia que es topa amb l’assassí del seu pare i que ha d’aprendre a encarar el seu futur.

A més a més de les guanyadores, cal destacar la bona acollida de pel·lícules que no han estat premiades, però que han rebut una gran acollida per part del públic i han registrat ple absolut a la sala, com la proposta ‘MUCHOS HIJOS, UN MONO Y UN CASTILLO’, de Gustavo Salmerón, una comèdia documental familiar que va captivar el públic i ‘MANIFESTO’, que mostra a l’actriu Cate Blanchett en tretze rols diferents.

El Jurat internacional escull ‘LOS PERROS’ com a Millor opera prima del Festival REC 2017

L’Antiga Audiència acull la cloenda i entrega de premis  

Aquest llargmetratge de Marcela Said posa el focus en la relació entre una dona casada i un ex-coronel de Pinochet i aconsegueix la distinció de millor primer llargmetratge en l’edició d’aquest 2017. El Jurat internacional també fa una menció a ‘LES GARÇONS SAUVAGES’ per la seva força visual

El Jurat de la crítica distingeix la pel·lícula ‘ADIÓS ENTUSIASMO’, de Vladimir Duran

Per la seva banda, el Jurat jove destaca la creativitat i potència de ‘LES GARÇONS SAUVAGES / THE WILD BOYS’, amb menció per a ‘TESNOTA’

El Premi del públic recau en ‘MATAR A JESÚS’  

Solidesa narrativa i actoral per una pel·lícula que tracta un tema tan complex com els ecos que encara ressonen de la dictadura en la societat xilena. Aquest és l’eix central de ‘LOS PERROS’, de Marcela Said, el fillm que s’enduu pel premi del Jurat Internacional com a Millor opera prima en l’edició del Festival REC 2017.

Amb la mà ferma en la direcció, uns actors en estat de gràcia i una sèrie de cuidades al·legories visuals, Marcela Said construeix un film en el qual teixeix un univers que atrapa a l’espectador i que l’atrapa, de la mateixa manera com la protagonista -Mariana- es veu embolicada en una trama desconeguda per a ella quan aprofundeix en l’univers del seu instructor d’equitació, Juan, un exoficial de cavalleria conegut com El Coronel que està sent investigat per abusos de drets humans.

“Enguany escollir la pel·lícula guanyadora ha estat complicat, a causa de la qualitat i varietat de les 11 pel·lícules a competició”, destaca el Jurat Internacional, que des del dimarts 5 de desembre ha pogut visionar totes les candidates a millor òpera prima, quatre de les quals -‘SEVERINA’, ’CLUB EUROPA’, ’THE STARRY SKY ABOVE ME’ i ’MANIFIESTO’- s’han pogut veure per primera vegada al conjunt de l’Estat Espanyol en el marc de REC 2017. La resta de llargmetratges a concurs s’estrenaven per primer cop a Catalunya.

De la mateixa manera, els membres del Jurat Internacional han decidit atorgar una Menció especial a ‘LES GARÇONS SAUVAGES /THE WILD BOYS’, de Betrand Mandico, per tal de reconèixer la tasca de creació “d’un univers cinematogràfic oníric i sensual i una mirada desinhibida sobre el concepte de gènere”.

El Jurat de la crítica distingeix ‘ADIÓS ENTUSIASMO’, de Vladimir Duran

A més a més de la distinció com a Millor òpera prima, el Festival REC d’enguany compta amb més pel·lícules que han vist guardonada la seva proposta original, valenta i arriscada.

Aquest és el cas de ‘ADIÓS ENTUSIASMO’, de Vladimir Duran, que ha aconseguit el reconeixement del Jurat de la crítica, un film que aprofundeix en els secrets d’una família, que planteja diverses qüestions a través d’una narrativa que manté nombrosos interrogants.

En aquest cas, el Jurat de la crítica ha valorat la manera com el film “es transforma des del punt de vista estètic i narratiu, a partir de la presència d’un cos absent”, a més a més destaca la incursió en el gènere musical, “a través d’unes cançons i imatges d’arxiu que evoquen la història familiar en un encertat escenari laberíntic”.

El Jurat jove reconeix LES GARÇONS SAUVAGES / THE WILD BOYS’

Una estètica immersiva, un muntatge trencador i una estructura narrativa que manté a l’espectador totalment absort, a través d’una crítica social atrevida i justificada. Aquests són els arguments que esgrimeix el Jurat jove del Festival REC 2017 per premiar ‘LES GARÇONS SAUVAGES / THE WILD BOYS’, de Bertrand Mandico.

A més a més, el Jurat jove també concedeix una menció per a ‘TESNOTA’, de Kantemir Balagov, una pel·lícula que relata les decisions d’una família al voltant del segrest d’un dels seus membres i, de la qual, el jurat ha reconegut el “treball del director i les actuacions memorables” del conjunt dels actors.

‘MATAR A JESÚS’ s’enduu el Premi del públic

Per la seva banda, el públic assistent a les diferents projeccions del Festival REC 2017 ha optat per destacar el treball de Laura Mora a ‘MATAR A JESÚS’, una pel·lícula que explora els límits de la venjança i que ens parla de la història de la Paula, una noia que es topa amb l’assassí del seu pare i que ha d’aprendre a encarar el seu futur.

Els espectadors que desitgin recuperar les pel·lícules escollides com a Millor opera prima 2017 -‘LOS PERROS’- i el Premi del públic, tenen l’ocasió de gaudir-les de nou a l’Antiga Audiència de Tarragona. La sala projectarà ‘LOS PERROS’ a les 18 hores del diumenge i ‘MATAR A JESUS’ a les 20 hores, en el que és una nova ocasió per a gaudir  de nou d’alguns dels films que han tingut més repercussió en l’edició d’enguany.

El Festival REC 2017 aplega més de 70 participants en les Jornades Professionals

Prop de 70 professionals de diferents àmbits de la indústria cinematogràfica -directors, guionistes, actors, productors, tècnics i crítics- han participat en les diferents propostes de jornades professionals que durant aquests dies 6, 7 i 8 de desembre s’han dut a terme en el Festival REC 2017, en diferents espais de Tarragona.

D’aquesta manera, a banda de la projecció de films a concurs i òperes primes internacionals i dels actes de caràcter ciutadà que acosten el cinema a tota la família, el Festival REC consolida el creixement de les propostes adreçades a aquells professionals que treballen en l’àmbit de l’audiovisual, facilitant la incorporació de noves pel·lícules dins dels circuits comercials i reflexionant i aprofundint sobre aquells temes que més preocupen als i les professionals del sector.

Enguany, la proposta de trobades professionals es concreta amb cites com les converses One to One, el Primer Test i les seves distincions a pel·lícules en fase final de postproducció i la sessió Les Dones en la Indústria Audioviual Europea, que ha posat de manifest quin és el paper de la mirada femenina en el conjunt de la indústria audiovisual.

Enguany, les jornades professionals del Festival REC 2017 compten amb la participació de professionals i experts d’àmbit internacional, com Pamela Pianezza (periodista especialitzada en cinema, fotògrafa i programadora de cinema), Vassillis Economou (crític cinematogràfic), Mira Staleva (productora i directora del Festival Sofia IFF), Xavier Henry-Rashid (fundador i director de l’agència Film Republic), Francine Raveney (productora executiva i consultant) i Valeska Neu (agent de vendes).

Cites professionals

Després de l’èxit d’edicions anteriors, el Primer Test celebra enguany la quarta edició i, aquest 2017, la secció ha tornat a acollir les sessions d’assessorament d’aquells projectes que es troben en fase de postproducció i que reben l’assessorament d’agents audiovisuals internacionals.

En aquesta ocasió, durant les jornades que s’han celebrat els dies 6 i 7 de desembre a la Casa Joan Miret, distribuïdors, programadors i agents de vendes han ofert la seva ajuda i valor professional als directors i productors, per tal afavorir l’èxit i l’entrada al mercat internacional de les obres participants. A més a més, els participants també han tingut l’ocasió de prendre part en les sessions One to One amb els experts per a rebre assessorament sobre les seves produccions.

A més a més -i gràcies al suport de patrocinadors com Catalan Films i Eclair en les jornades- els participants de l’edició d’enguany del Primer Test han recollit premis per la seva tasca, que es tradueixen en suport per a l’etalonatge de color i entrades per assistir al International Film Festival Rotterdam per concertar cites professionals amb experts. L’entrega dels guardons a aquestes produccions es va dur a terme aquest dijous a la tarda a l’Antic Ajuntament de Tarragona.

El paper de la dona en la indústria audiovisual europea

Les jornades professionals d’enguany s’han dut a terme aquest divendres, 8 de desembre, a l’Espai Turisme i han volgut plantejar diferents qüestions a l’entorn a la presència, representació i visibilitat de les dones en la indústria audiovisual europea. Un tema que no és nou però que, davant la desigualtat persistent, però també l’empenta i el talent de les creadores, demana ser reavaluat. Amb aquest objectiu, un conjunt d’expertes i professionals internacionals i dels nostres entorns productius propers han aportat la seva anàlisi i experiències en diferents taules temàtiques.

D’aquesta manera, el Festival REC 2017 consolida el seu compromís amb la creació i comissariat de les dones en l’audiovisual, un lligam que arrenca de voler contrarestar la discriminació provocada pel masclisme arrelat a les nostres institucions i societat i que ja ha tingut reflex en els criteris de programació del festival i al cicle de projeccions ‘WOMEN ON FIRE’, sota el mateix títol que les jornades, ha precedit l’edició d’enguany.

Patrocinadors i col·laboradors

El Festival REC 2017 es duu a terme gràcies a les aportacions dels patrocinadors que han ajudat a fer possible el Festival REC 2017, com l’Ajuntament de Tarragona, la Generalitat de Catalunya, el CaixaForum, la Diputació de Tarragona, Palau Firal i de Congressos de Tarragona, Consell Comarcal del Tarragonès, Servei de Desenvolupament Empresarial ICEC, Catalan Films, URV, així com el projecte europeu WRAP!.

A més, el festival compta amb el suport d’Acció Cultural Espanyola (AC/E) que, gràcies al Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE) en la modalitat de visitants, permet la visita de professionals estrangers, que avaluen i gaudeixen de primera mà de les produccions del festival.

A més a més, el Festival REC 2017 també compta amb la col·laboració del Tecletes, el Teatret del Serrallo, la Casa Joan Miret, la Sala Zero i l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC).

LA JORNADA PROFESSIONAL TAMBÉ FA REFERÈNCIA A LES DONES EN L’ÀMBIT AUDIOVISUAL

Les jornades professionals d’enguany del Festival REC 2017 volen plantejar diferents qüestions relacionades amb la presència, representació i visibilitat de les dones en la indústria audiovisual europea. Un tema que no és nou però que, davant la desigualtat persistent, però també l’empenta i el talent de les creadores, demana ser reavaluat.

Amb aquest objectiu, un conjunt d’expertes i professionals internacionals i dels nostres entorns productius propers aportaran les seves anàlisis i experiències en diferents taules temàtiques.

La trobada es durà a terme a l’Espai Turisme i, entre altres, hi prendran part:

  • Francine Raveney, fundadora, ex-directora i cap de recerca d’EWA (European Women’s Audiovisual Network).
  • Marla Jacarilla, artista plàstica i crítica audiovisual, co-editora de Contrapicado.
  • Carla Sospedra, productora a Miss Wasabi Films (productora d’Isabel Coixet) i directora de vídeos Musicals.
  • Anael Snoëk, actriu de “Les Garçons Sauvages” (es podrà veure al REC 2017).
  • Franziska Hoenisch, directora de “Club Europa” (es podrà veure al REC 2017).
  • Valeska Neu, sales agent i distribuïdora a través de la companyia Films Boutique.
  • Mira Staleva, programadora i vice-directora Sofia IFF, a més de cap del mercat de co-producció del mateix festival.

El REC s’obre al públic familiar amb el MiniREC i diumenge projectarà la pel·lícula preseleccionada als Oscar com a Millor Pel·lícula d’Animació

Pel·lícules per a tota la família i tallers

Projecció de films escollits expressament per a fer les delícies per a tota la família. Aquesta és la proposta que planteja el cicle d’activitats MiniREC, que certifica l’estreta col·laboració del Festival REC amb el Minipop. Enguany, el MiniREC ha seleccionat pel·lícules adreçades no sols als infants i que compten amb una proposa artística i de qualitat que captivaran a tots.

En aquesta línia, les activitats d’aquest nou cicle -novetat d’enguany- del Festival REC 2017 ja han començat, entre elles les projeccions de cinema familiar i els tallers.

“La idea parteix del concepte de propostes com el Minipop, que compagina cultura i oci per a tota la família, que hem volgut aplicar al REC d’enguany”, confirmen des de l’organització del festival, alhora que afegeixen que “hem agafat la proposta de cinema familiar que durant diversos anys ja proposava el festival i l’hem ampliat enguany, agafant del conjunt de la programació aquelles opcions que poden agradar a grans i petits, per a compartir l’experiència de gaudir de pel·lícules de qualitat i que fugen dels estàndards del cinema d’aquest tipus”.

En aquesta línia e diumenge 10 de desembre a les 16 hores (Antiga Audiència) el MiniREC projectarà el llargmetratge EL MALVADO ZORRO FEROZ, de Benjamin Renner i Patrick Imbert, que ha estat preseleccionada als Oscar com a Millor Pel·lícula d’Animació i guanyadora de l’edició present dels Cèsar en la mateixa categoria.

Per últim, destacar que el MiniREC d’enguany també inclou diversos tallers que es duran a terme durant les projeccions de pel·lícules destinades a públic adult, de manera que els més petits tindran una alternativa d’oci al voltant de la cultura al mateix temps que els grans gaudeixen de les propostes del festival. Aquest acte es duu a terme amb la col·laboració de Tecletes i la pròxima sessió se celebrarà el diumenge 10 de desembre a les 18 hores, també a l’Antiga Audiència.

Fotos de Jaime Rojas

El Festival REC enceta la XVII edició destacant el seu caràcter ciutadà i obert al món a través de les 11 òperes primeres internacionals a concurs que s’hi podran veure

-L’obertura internacional de la XVII edició, que s’allargarà fins al diumenge 10 de desembre, es va dir a terme a les 22 hores, amb la secció MY FIRST TIME, que va incloure la projecció de la primera obra de Pere Portabella

-Membres de l’organització del festival i de l’Ajuntament van destacar el caràcter universal d’una trobada cultural que enguany destaca el seu paper ciutadà i de referència en el programa cultural de ciutat ampliant espais a Tarragona

-Durant aquesta setmana, el Festival REC 2017 oferirà un programa fidel a les òperes primes, amb la projecció de primeres pel·lícules valentes i arriscades de directors d’arreu del món i projectaran un total d’11 pel·lícules a concurs -totes estrena a Catalunya- 4 de les quals són estrena absoluta a l’Estat Espanyol

L’Antiga Audiència de Tarragona va oferir, aquest passat dimarts 5 de desembre, l’acte inaugural de presentació de la XVII edició del Festival REC, en el que va ser una nova ocasió de retrobar-se amb el públic de la ciutat i oferir un recull de les òperes primes de diversos autors d’arreu del món als espectadors de la ciutat.

En aquesta primera trobada oficial de la XVII edició -i després d’uns dies d’actes previs que ja han captat l’atenció dels espectadors- els organitzadors van voler posar en relleu la doble dicotomia que mou el festival que, d’una banda, consolida el seu caràcter internacional a través de les òperes primes a concurs que fan un retrat de les produccions cinematogràfiques més arriscades del panorama internacional i que, de l’altra, consolida el seu paper com a proposta de cinema a la ciutat, adaptant-se a nous espais de Tarragona per tal d’arribar cada cop a més públic.

L’organització del Festival REC 2017 va destacar el valor de posar en marxa una nova edició d’aquesta cita amb el cinema, que ja és una tradició del panorama cultural tarragoní, que alhora un punt de trobada al món professional del cinema nacional i internacional i que manté l’aposta de programar a Tarragona “el millor cinema sense haver d’anar gaire lluny i que demostra que Tarragona respira cultura en tots els seus espais”.

L’organització va posar en relleu, entre altres, les noves iniciatives que neixen amb l’edició d’enguany, com les Sessions Vermut al Teatret del Serrallo, el MiniREC o EngegaR, que conviuen amb apostes com les trobades amb professionals, el cicle WOMEN ON FIRE i la projecció d’òperes primes a concurs.

A més a més, es va dedicar la projecció del migmetratge que enguany ha protagonitzat la secció MY FIRST TIME i la inauguració del festival -el primer treball de Pere Portabella titulat ‘NO COMPTEU AMB ELS DITS’– a l’artista i pianista de Vinaròs Carles Santos, desaparegut recentment, qui es va encarregar de l’apartat musical d’aquesta producció.

Per la seva banda, la tinent d’alcalde de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Begoña Floria va assistir a l’acte inaugural del festival i va destacar que el Festival REC és “un referent a la ciutat i a fora, que s’ha guanyat el títol de festival de qualitat”. A més a més, la representant municipal va subratllar dos dels eixos que mouen la programació d’aquesta edició de 2017, com són l’atenció al paper de les dones en el món del cinema -a través de la secció WOMEN ON FIRE i les jornades professionals- i les sessions MINIREC, una de les novetats d’enguany, adreçada al públic jove i infantil.

El Festival REC 2017 aprofundeix sobre l’obra de Pere Portabella

La inauguració oficial del Festival REC 2017 es va dur a terme, com és habitual, amb l’opera prima d’un autor ja consagrat.

Enguany la proposta MY FIRST TIME ha comptat amb la projecció de ‘NO COMPTEU AMB ELS DITS’, la primera obra del director català Pere Portabella, que data de l’any 1967 i que compta amb un guió elaborat per Joan Brossa. Enguany se celebra el 50 aniversari d’aquest migmetratge i el Festival REC li ha volgut retre homenatge amb la seva projecció per estrenar oficialment l’edició d’aquest 2017.

A més a més, durant els dies 5 i 6 de desembre s’han pogut veure les pel·lícules ‘INFORME GENERAL’ (Auditori CaixaForum, 18h) i ‘INFORME GENERAL II’ (Antiga Audiència, 16h), dues propostes de Portabella que retraten la transició democràtica, les primeres mobilitzacions ciutadanes i la seva evolució amb el pas dels anys, fins a finalitzar amb el col·lapse econòmic de 2008 i les protestes del 15M.

Dades biogràfiques sobre Pere Portabella i la seva obra

Sobre ‘NO COMPTEU AMB ELS DITS’

En aquest migmetratge que els espectadors de la inauguració del Festival REC 2017 han pogut veure a l’Antiga Audiència de Tarragona, Portabella es planteja la recerca d’una nova narrativa, renunciant a la fórmula institucional de producció: el cànon aristotèlic com l’eina perfecta, eficaç i més adequada per als productors i avalada per l’èxit massiu d’assistència de públic a les sales de cinema.

Per aquest motiu, Portabella va recórrer a un poeta, Joan Brossa, per a elaborar el guió d’aquest primer treball, que va utilitzar com a estructura narrativa les normes tècniques del cinema publicitari. Aquest primer film de Portabella seria impensable sense la poesia de Joan Brossa.

Sobre Pere Portabella: notes biogràfiques

Des dels anys seixanta, Pere Portabella manté un compromís polític amb tots els moviments de rebuig a la dictadura del general Franco, reivindicant les llibertats democràtiques individuals i col·lectives inherents en un estat de dret.

Portabella va ser escollit senador en les primeres eleccions democràtiques després de la dictadura. Va participar en la comissió per a la redacció de l’actual Constitució Espanyola. L’any 1980 va ser elegit diputat al Parlament Autonòmic de Catalunya fins al 1988. L’any 1999 és distingit amb la Creu de Sant Jordi, el màxim reconeixement que pot rebre una persona per part de les institucions de la Generalitat de Catalunya. Des de 2001 presideix la Fundació Alternatives.

Com a cineasta, Pere Portabella ha mantingut una presència rellevant en l’àmbit del cinema del nostre país durant més de cinc dècades. Amb la seva productora Films 59, va impulsar algunes de les produccions emblemàtiques del cinema espanyol: ‘Los Golfos’ de Carlos Saura (1959), ‘El Cotxet’ de Marco Ferreri (1960) i ‘Viridiana’ de Luis Buñuel (1961).

A través de la mateixa productora i com a realitzador dirigeix ​​les seves pròpies creacions, unint l’herència de la cultura d’avantguarda amb els llenguatges de ruptura. Les seves pel·lícules ‘Vampir-Cuadecuc’ (1970) i ​​‘Umbracle’ (1972) constitueixen intervencions radicals en les institucions cinematogràfiques i artístiques.

Un llarg parèntesi, marcat per la seva dedicació a l’àmbit polític-institucional durant l’anomenada transició, hi ha entre ‘Informe General I’ (1976) i la recuperació de la seva pràctica com a cineasta i productor fins al dia d’avui.

Tret d’inici a un festival que s’allargarà fins al 10 de desembre, amb 11 estrenes a concurs

L’acte d’aquesta nit inicia el tret de sortida a un Festival REC 2017 que es manté fidel a les òperes primes, les primeres pel·lícules més valentes i arriscades de directors d’arreu del món que, com cada any, troben en el Festival REC un primer aparador on mostrar les seves produccions, el que certifica aquest esdeveniment com el punt de sortida de moltes noves veus de panorama cinematogràfic actual.

Enguany, la proposta de llargmetratges que entren a concurs compta amb 11 pel·lícules, 4 de les quals són estrena absoluta a l’Estat Espanyol.

Estrenes absolutes al conjunt de l’Estat Espanyol que es podran veure al Festival

SEVERINA’ (6 desembre, 22h), que duu el regust de Borges, Cortazar i l’amor per la literatura a la pell; ‘CLUB EUROPA’ (7 desembre, 20h), és un mirall que posa el vell continent davant les seves contradiccions; la desconcertant ‘THE STARRY SKY ABOVE ME’ (7 desembre, 22h) que qüestiona la visió que tenen sobre nosaltres els nostres éssers estimats i, finalment, ’MANIFIESTO’ (8 desembre, 18:15h), una proposta en la qual el públic tarragoní podrà gaudir, en exclusiva, de la incommensurable Cate Blanchet interpretant 13 papers diferents en una pel·lícula que canvia en cada seqüència.

El 2001 les seves pel·lícules passen a formar part del fons artístic del MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona). El 2002 és convidat com l’únic artista espanyol a la Documenta 11 que se celebra a Kassel. El 2003 el Centre George Pompidou de París li ret homenatge i adquireix per al seu fons la pel·lícula ‘Nocturn 29’.
També ciutats com Filadèlfia, Baltimore, Chicago, Nova York, exhibeixen les seves pel·lícules en cicles i exposicions, així com el Festival Internacional de Cinema Independent de Buenos Aires i la 42 Mostra Internacional del Nou Cinema de Pesaro que van programar el 2006 sengles retrospectives.

Durant l’estiu de 2008 els quatre curtmetratges sobre Joan Miró realitzats per Pere Portabella durant els anys 70, formen part d’una exposició titulada ‘Miró: Tierra’, organitzada pel Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid. També l’any 2008 Portabella roda ‘Mudanza’, un homenatge a Federico García Lorca.

Estrenes a Catalunya que completen l’elenc d’òperes primes d’enguany

La resta de films a concurs serà la primera vegada que es puguin veure a Catalunya. Així, el llistat de candidates a endur-se els premis del festival són ‘TESNOTA (DEMASIADO CERCA)’ (5 desembre, 18h), ‘ADIÓS ENTUSIASMO’ (6 desembre, 18h), ‘MATAR A JESÚS’ (6 desembre, 20h), ‘LOS PERROS’ (7 desembre, 18h) , ‘LES GARÇONS SAUVAGES / THE WILD BOYS’ (8 desembre, 16h), ‘MUCHOS HIJOS, UN MONO Y UN CASTILLO’ (8 desembre, 20h), ‘LE SEMEUR (LA MUJER QUE SABÍA LEER)’ (8 desembre, 22h / 9 desembre, 12 h al Teatret del Serrallo).

Segueix el cicle ‘WOMEN ON FIRE’

A banda d’aquest conjunt de propostes, el programa d’enguany del Festival REC 2017 també s’eixampla per oferir més noves produccions que s’inclouen dins del cicle WOMEN ON FIRE, que agrupa primeres pel·lícules de realitzadores que destaquen per la seva qualitat.

Entre les que opten a premi i que es projectaran durant els dies del festival a l’Antiga Audiència cal destacar ‘MATAR A JESÚS’, ‘LOS PERROS’, ‘CLUB EUROPA’ i ‘LE SEMEUR (LA MUJER QUE SABÍA LEER)’, que mostren amb força que una pel·lícula dirigida per una dona no vol dir exclusivament ‘temàtiques sobre dones’, i poden anar més enllà tractant multitud de temàtiques.

Un festival ciutadà i de referència

El festival es consolida com a espai de presentació i descoberta de novetats fílmiques, d’altaveu per als nous creadors i presentació en exclusiva per al públic tarragoní de títols que seran notícia.

Durant aquest 2017, la proposta cultural s’agrupa sota l’eslògan “Aquesta ortiga no pica”, un lema que visibilitza que la proposta que ofereix el festival està oberta a tothom i que el fet de gaudir de bones pel·lícules no està determinat per condicionants econòmics o d’edat. El festival busca eixamplar la seva base social amb una aposta pel conjunt de la ciutadania per fer del cinema un espai més social i un punt de trobada.

Així, enguany es consoliden els espais professionals (Primer Test, Mira’m – El REC va a la universitat, la Jornada Professional – Les Dones en la Indústria), que són focus imprescindibles per als nous creadors, després de consolidar pel·lícules que han tingut un llarg recorregut, com ‘GAME OVER’, ‘JULIA IST’ o ‘ESTIU 1993’. A més, en la present edició es posa un especial èmfasi en el paper de les dones en l’audiovisual, a través de propostes artístiques i sessions de treball.

En el programa també destaquen aquelles sessions en les quals es vol arribar a nous públics. Per exemple, opcions com les Sessions Vermuts o el MiniREC situen el festival com una proposta per a tota la família. Tot plegat conforma un esdeveniment més ciutadà i de referència.

Patrocinadors i col·laboradors

El Festival REC 2017 es duu a terme gràcies a les aportacions dels patrocinadors que han ajudat a fer possible el Festival REC 2017, com l’Ajuntament de Tarragona, la Generalitat de Catalunya, el CaixaForum, la Diputació de Tarragona, Palau Firal i de Congressos de Tarragona, Consell Comarcal del Tarragonès, Servei de Desenvolupament Empresarial ICEC, Catalan Films, URV, així com el projecte europeu WRAP!.

A més, el festival compta amb el suport d’Acció Cultural Espanyola (AC/E) que, gràcies al Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE) en la modalitat de visitants, permetrà la visita de professionals estrangers, que avaluaran i gaudiran de primera mà les produccions del festival.

A més a més, el Festival REC 2017 també compta amb la col·laboració del Tecletes, el Teatret del Serrallo, la Casa Joan Miret, la Sala Zero i l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC).

Els autors de Tarragona es mostren al REC 2017

Un any més, el Festival REC acull les projeccions dels autors de Tarragona, un espai que serveix per a donar a conèixer les petites perles de realitzadors i realitzadores locals i que enguany ha comptat amb una selecció molt diversa de peces.

Les peces que s’han mostrat aquest dilluns 4 de desembre són:

-‘THE FALLING WOMAN’, d’Alberto Pérez-Mora & Marta Arjona (7’)
-‘ZERRAUTS’, de Ramón Hernández (13’)
-‘X,’ Raquel Choy (9’)
-‘NOVEMBRE 2017’, d’Arnau Artigas, Toni Mazuelos, Laia Mestre, Bárbara Ortiz, Hugo Royo, Edu Rull i Eric Villagrassa (8’)
-‘BITTERSWEET MEMORIES’, d’Adrià Guxens (6’)

El Festival REC 2017 ha encarregat la direcció de l’acte i tria dels participants a la secció Autors de Tarragona a antics membres del Jurat Jove del festival, que han estat els encarregats de fer la selecció de les obres que s’han pogut veure enguany i d’iniciar la nova secció EngegaR / 48 hores, que enguany s’ha dut a terme aquest dilluns, a partir de les 22 hores, a La Cantonada.

La Cantonada acull la nova secció engegaR / 48 HORES

Seguint amb l’objectiu de donar veu als nous talents, aquest any el festival REC ha iniciat una nova iniciativa, el concurs engegaR / 48 HORES, que s’ha dut a terme a La Cantonada aquest dilluns, 4 de desembre, a partir de les 22 hores.

Aquesta iniciativa vol donar visibilitat als realitzadors i realitzadores majors de 18 anys de la provincia de Tarragona que han participat en la trobada, amb una peça audiovisual gravada i editada en un termini màxim de 48 hores.

Enguany, el guanyador de l’edició d’enguany de engegaR / 48 HORES ha estat ‘PETITA’, de Mario Tomàs, Gerard Torres i Sergi Miró. Sota la premissa “que sigui urticari”, han realitzat un curtmetratge de ficció ple de punts de gir, dobles sentits i molt d’humor que ha servit perquè el jurat, format per directors de la secció Autors de Tarragona, l’hagin pronunciat guanyador. Durant la sessió d’aquest dilluns, s’han projectat un total de 5 propostes.

Segueix-nos al Facebook