Opera prima

Opera Prima és la secció estrella del festival. Recull els millors debuts cinematogràfics internacionals amb l’objectiu de projectar nous talents i apropar les obres al públic. Els films competeixen per quatre premis: Millor Òpera Prima REC  (amb un jurat Internacional), el del Jurat Jove, el de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC) i el del Públic (per votació popular amb mitjana ponderada entre vots i assistents a les projeccions).

Cuerdas

Director José Luis Montesinos
País Espanya // Idioma VO Castellà / Sub. Anglès // Year 2019 // Duration 87'
Cast Paula del Río, Miguel Ángel Jenner, Jordi Aguilar

Un desafortunat accident deixa incomunicada a l’Elena, una jove tetraplègica, a una masia al camp. Allà només té a l’Athos, un gos especialment ensinistrat per ajudar-la. Però les coses no succeiran com tots esperaven, i s’haurà d’enfrontar a qüestions imprevistes. Amb referents clàssics com Sola en la oscuridad o les històries de l’univers Stephen King (Misery), el director ens regala tota una carta d’amor al cinema i a fer cinema. El debutant Montesinos treu suc a un guió propi per demostrar la seva capacitat narrativa i endinsar-nos en una història on la tensió es torna asfixiant. Vell conegut del festival, el “Monty” ha aconseguit al voltant de 200 premis amb els seus curtmetratges, incloent-hi el Premi Goya per El corredor (2014). Amb la seva òpera prima CUERDAS, estrenada a la Secció Oficial del Festival de Sitges, el director tarragoní demostra que està preparat per a grans reptes a la seva prometedora carrera.

Festival de Sitges. Competició Oficial.

AMB LA PRESÈNCIA DEL DIRECTOR I L’ACTRIU PROTAGONISTA

  • Dimarts 3 // 22hANTIGA AUDIÈNCIA

Canción sin nombre

Director Melina León
País Perú, Espanya, USA, Chile // Idioma VO Espanyol / SUB Anglès // Year 2019 // Duration 97'
Cast Pamela Mendoza, Tommy Párraga, Lucio Rojas

Perú, al centre de la crisi política dels 80. Georgina és una jove dona dels Andes, amb pocs mitjans i no gaires recursos. Buscant el suport caritatiu d’una clínica oberta, li succeïrà quelcom d’impacte. Desesperada i sense respostes, arribarà als despatxos d’un gran diari. Allà, un solitari y tenaç periodista la creurà, i farà de la investigació de la desgràcia de la Georgina el motor de la seva existència. Basada en una història real, la serena i potent actuació de Pamela Mendoza es desenvolupa en el llenç d’un pulcre i respectuós blanc i negre, que afegeix solemnitat i profunditat a un relat que esdevé universal. Amb una exitosa trajectòria al curtmetratge, la directora peruana Melina León va decidir adaptar un reportatge del seu propi pare, Ismael León, per debutar al llargmetratge. Una història sincera i honesta que, després de la seva estrena a Cannes, ha seguit conquerint festivals, i fins i tot l’estrena a USA.

FIPRESCI Award a Montreal Festival of New Cinema

Millor Director Emergent a Munich Film Festival 

Millor Director a Thessaloniki Film Festival

Estrena a Espanya

  • Dimecres 4 // 20hANTIGA AUDIÈNCIA

To Live To Sing

Director Johnny Ma
País China, Francia y Candá // Idioma VO Chino Sub. Español // Year 2019 // Duration 105'
Cast Guidan Gan, Xiaoli Zhao

Zhao Li és una petita empresària d’una compañía d’òpera de Sichuan als afores de Chengdu. La troupe és una gran família i el seu espectacle funciona gràcies a l’entrega de tots, i a la bellesa i destresa de la seva neboda Dan Dan, l’estrella del grup. Però la ciutat, com tota Xina, està creixent amb gran rapidesa, i les grues i els bulldozers envaeixen molts barris, amenaçant fins i tot els seus propis carrers, i el seu teatre. Mentre que alguns membres de l’elenc, inclosa Dan Dan, comencen a buscar plans alternatius, Zhao Li intenta evitar la demolició del teatre mentre busca solucions per al futur de la seva família. Amb els referents de la iconografia de Jia Zhang-ke (i els seus frescos sobre com els canvis socials i econòmics a la Xina contemporània afecten els ciutadans), els relats del mestre Ozu, fins i tot el Ruben Östlund de The Square (amb què comparteix música), ens exposa tot un relat de afectes i dels dubtes que ens sacsegen quan afrontem el futur. Amb l’ajuda del colorit i l’explosivitat de l’òpera, ens presenta un musical nostàlgic i autoconscient, que flirteja amb el surrealisme i el realisme màgic per regalar-nos unes imatges que es presenten sorprenents per a tot espectador d’Occident. Un emotiu tribut, ple de color i exotisme (per a nosaltres), que ens conduïrà per les fascinants arts de l’antiga Xina en continu contrast amb una societat que corre cap a la modernitat, demolint, literalment, tot el que troba al seu pas. Després del seu prometedor i impactant debut Old Stone, Johnny Ma ens regala tota una oda al poder de l’art, i l’impuls de la creació més enllà dels diners.

Menció Especial al Festival de Guanajuato

Millor Pel·lícula i Millor Actriu al Festival de Shanghai

ESTRENA A ESPANYA

  • Dimecres 4 // 22hANTIGA AUDIÈNCIA

Just Don’t Think I’ll Scream

Director Frank Beauvais
País França // Idioma VO Francès / Sub. Castellà // Year 2019 // Duration 75'

Gener del 2016. La història d’amor que em va portar a aquest poble d’Alsàcia es va acabar fa sis mesos. Tinc 45 anys, visc sol, no tinc cotxe ni feina i, tot i que visc rodejat d’una impressionant natura, la sensació d’ansietat que pateixo no desapareix. França segueix en shock després de ser víctima de una sèrie de atemptats terroristes. En aquest estat, l’autor es dedica a veure unes 4 o 5 pel·lícules al dia, i decideix fer una pel·lícula a mode de diari. Tan sols amb fragments de les pel·lícules que ha vist. Això ens diu l’autor a l’inici d’una pel·lícula que presenta un mètode de treball únic, d’una força captivadora i hipnòtica. I mitjançant la seva pròpia veu ens va narrant les seves últimes aventures, paraules que naveguen en una miríada d’imatges filmades per altres. Una pel·lícula que resisteix classificació en gèneres o estils. La seva potència estètica se sustenta en els contrastos i relacions: entre imatge i so, temps històric i context, entre el que un veu, recorda i imagina. Un film (de films) únic i irrepetible: un exorcisme, una meditació, un diari de sis mesos de soledat amb esperança al final del túnel. Perquè si hi ha cinema, sempre hi ha esperança. 

ESTRENA A CATALUNYA

  • Dijous 5 // 16hANTIGA AUDIÈNCIA

Rare Beasts

Director Billie Piper
País Regne Unit // Idioma VO Anglès Sub Català // Year 2019 // Duration 87'
Cast Lily James, David Thewlis, Billie Piper

Rare Beasts és una de les històries d’amor més excèntriques que ha retratat el cinema dels darrers temps. Mandy, apassionada guionista i mare soltera, s’entesta a sostenir un romanç impossible amb el seu company de feina misògin, un home de maneres desagradables al qual, malgrat tot, ella troba un atractiu raonable. Mentrestant, la seva mare llangueix d’una malaltia terminal i un pare desaparegut torna a la casa familiar per acomiadar-se’n, complicant encara més la situació de Mandy. Pel·lícula exuberant, de diàlegs hilarants, implacable crítica social i gran força centrífuga, Rare Beasts ens apropa a la desesperació humana, la necessitat de l’amor i la resignació vers les pròpies contradiccions. L’enèrgica actriu britànica Billie Piper protagonitza i dirigeix una obra voluptuosa que dialoga amb els conflictes de la vida urbana en l’Europa contemporània: conviure des de la  feminitat, la necessitat de la cura, el treball en temps neoliberals i, sobretot, la vida mateixa, entre les penes i la mort. D’aparença superficial i trasbalsada, Rare Beasts ens connecta amb la inescrutabilitat de les nostres pròpies tries vitals. Sense concessions, però tampoc sense esgotar-nos l’esperança, ens trobem davant d’un film que, més que explicar coses, ens convida a ballar.

ESTRENA A ESPANYA

  • Dijous 5 // 20hANTIGA AUDIÈNCIA

Ya no estoy aquí

Director Fernando Frías
País Mèxic // Idioma VO Espanyol / SUB Anglès // Year 2019 // Duration 106'
Cast Xueming Angelina Chen, Juan Daniel Garcia Treviño, Rocio Monserrat Rios Hernandez

Ulises, un noi mexicà de 17 anys, es veu forçat a immigrar a USA a causa d’un malentès amb el càrtel local. Deixa enrere tot el que el defineix: el seu grup i les festes ‘cúmbia’ que adora. Un film poderós que ens introdueix l’extravagant i alhora fascinant tribu urbana dels colombians, existent a Monterrey. Amants de la “cumbia regia”, tot i ser considerats una mica freaks, són admirats i seguits pels seus balls i festes, i també per la seva sorprenent estètica; pentinats cridaners, moda bastarda i actitud cool. Al seu segon llarg després de la indie Rezeta (2012), Fernando Frías ens fa gaudir d’aquesta complexa subcultura a través d’ uns enquadraments mestres i una personal mise-en-scene que construeix una presència totèmica dels personatges, revelant unes potents imatges icòniques d’un moviment musical amb prou feines conegut. Però més enllà de com de captivat et puguis sentir sobre el moviment, YA NO ESTOY AQUÍ és una història que t’atrapa, que transmet amb gran pols els sentiments trobats d’un migrant, el ‘lost in translation’ del xoc de cultures, com de perdut es pot trobar un ésser humà al seu propi planeta. 

Millor Pel·lícula al Festival de Morelia.

Estrena a Espanya

  • Dijous 5 // 22hANTIGA AUDIÈNCIA
OPERA PRIMA

Nuestras Madres

Director César Díaz
País Bèlgica, Guatemala i França // Idioma VO Español Sub Anglès // Year 2019 // Duration 77'
Cast Armando Espitia, Emma Dib, Aurelia Caal

Guatemala, any 2018. El país sencer està pendent del judici a aquells soldats que van donar inici a la Guerra Civil, on les declaracions de les víctimes s’exposen una darrera l’altra. L’Ernesto, un jove antropòleg que treballa per a la Fundació Forense, es dedica a identificar aquells que van desaparèixer durant el conflicte bèl·lic. Un día, a través del relat d’una anciana, l’Ernesto creu que ha trobat una pista que podria guiar-lo fins al seu pare, un guerriller que també va desaparèixer en aquell període. Contra els desitjos de la seva mare, s’entregarà en cos i ànima al cas per descobrir la veritat. César Díaz, al seu debut, presenta a través del seu heroi Ernesto i del seu entorn, el retrat d’una resiliència col·lectiva: les víctimes de la dictadura militar guatemaltenca. Amb plans d’un gran colorit i profund estudi de la dignitat dels personatges, NUESTRAS MADRES és un film de gran força, sòlida i sòbria, que assoleix l’emotivitat donant veu a les mares (les veritables supervivents d’aquest genocidi indígena), i mostra com una nova generació vol acabar amb el silenci històric.

Camera d’Or Festival de Cannes (Millor Òpera Prima)

SACD Award Semaine de la Critique Cannes

Premi del Públic a Pingyao

Millor Pel·lícula New Directors Festival de Chicago

Premi AECID San Sebastian

Candidata als Oscar per Bèlgica

 

    La Innocència

    Director Lucía Alemany
    País Espanya // Idioma VO Castellà/ Sub Anglès // Year 2019 // Duration 88'
    Cast Carmen Arrufat , Laia Marull , Sergi López

    Lis viu amb la seva família a un petit poble de Castelló. És una adolescent que somia amb convertir-se en artista de circ i sortir del seu poble, tot i que per aconseguir-ho haurà d’enfrontar-se amb els seus pares. És estiu, i es passa el dia al carrer amb les amigues, i flirtejant amb el seu xicot, uns anys més gran que ella. La manca d’intimitat i el xafardeig constant obliguen a Lis a dur la relació en secret per a que no arribi als seus pares. Una relació que canviarà la seva posició al món. Amb una capacitat innata per a mostrar la vida a un poble petit des dels ulls d’una jove, Lucía Alemany presenta mitjançant el seu microcosmos els diversos obstacles als quals s’enfronta la dona adolescent en un entorn contemporani. Amb el descobriment per a la gran pantalla d’un bon pom de joves actrius, LA INNOCÈNCIA presenta un retrat naturalista, però també dinàmic, fresc i directe, d’un estiu que no voldríem que acabés mai. I tot, ben a prop del Delta.

    AMB LA PRESÈNCIA DE LA DIRECTORA I L’ACTRIU PROTAGONISTA

    • Divendres 6 // 20hANTIGA AUDIÈNCIA

    System Crasher

    Director Nora Fingscheidt
    País Alemania // Idioma VO Alemán Sub. Castellano // Year 2019 // Duration 118'
    Cast Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide

    La Benni té 9 anys i una energia desenfrenada. A la seva salvatge cerca d’afecte porta a tothom del seu voltant a la deseperació. És petita, però perillosa; allà on va, acaba sent expulsada: ha acabat sent allò que el servei de protecció del menor anomena un “system crasher”. Passa per diverses llars d’acollida a la recerca d’un amor que ningú sembla poder donar-li, ella només vol tornar amb la seva mare!  La Sra. Bafané, de protecció del menor, sembla tenir una solució quan troba en Micha. Gran sorpresa del Festival del Berlin on va impactar a tothom amb la seva energia i nervi. Essent radicalment autèntica, la debutant Nora Fingscheidt trascendeix l’estudi psicològic manufacturant una gran peça de cinema vibrant, visceral i emotiva. De mà ferma i enquadraments precisos i acords amb el relat, la directora ja ha superat els seus referents (prepara’t, Rosetta!) amb aquesta primera pel·lícula, que ha esdevingut la proposta alemanya per als Oscar. Amb una inoblidable actuació de la nena Helena Zengel, la història de Beni t’atrapa des del primer fotograma i no et deixa fins temps després d’acabada la pel·lícula.

    Os de Plata a la Millor Contribució Artística al Festival de Berlin

    Millor Pel·lícula Novos Directores Sao Paolo

    Millor Pel·lícula New Talent Taipei Film Festival

    Premi del Públic al Festival de Transilvania

    Candidata d’Alemanya per l’Oscar.

    • Dissabte 7 // 18hANTIGA AUDIÈNCIA

    Temblores

    Director Jayro Bustamente
    País Guatemala, França i Luxemburg // Idioma VO Espanyol / Sub. Anglès // Year 2019 // Duration 107'
    Cast Juan Pablo Olyslager, Diane Bathen, Mauricio Armas Zebadúa

    Pablo es un hombre de 40 años, casado y padre de dos maravillosos niños. Es un modelo a seguir y un cristiano evangélico practicante. Pero su perfecta vida tradicional comienza a quebrarse cuando se enamora de un hombre, que le lleva a descubrir todo un mundo desconocido y sus sentimientos entran en conflicto con sus creencias. Retrato de una Guatemala desconocida (en diversos aspectos y facetas) que impactó cuando se presentó en la sección Panorama de la Berlinale. Allí mismo fue dónde Jayro Bustamente visibilizó una nueva generación de autores provenientes de Centroamérica ganando el premio Alfred Bauer con su opera prima Ixcanul (2015). En TEMBLORES, el mundo underground LGBT y las comunidades evangélicas, suponen un potente cocktail que es conducido con mano firme por Bustamante, y le posiciona como uno de los autores cinematográficos de referencia de la actualidad.

    Mejor película en Festival de Guadalajara, Festival de Costa Rica

    Gran Premio del Jurado en LA OutFest y Mejor Película en New Fest: New York LGBT

    Premio del Público en CinéLatino Toulouse.

    Premio Sebastiane en San Sebastián y Película de Clausura de Horizontes Latinos.

    Estreno en Catalunya

    • Dissabte 7 // 20hANTIGA AUDIÈNCIA