XXI Edició: del 1 al 8 de desembre de 2021

Edició Física i online

Projeccions prèvies al CaixaForum Tarragona

Pel·lícules

Malgrat Tot, Família (The In-Laws)

Director Kuba Michalczuk
Country Polònia // Language VO Polonès Sub Anglès i Català // Any 2021 // Durada 81'
Càsting Maja Ostaszewska, Marcin Dorocinski, Izabela Kuna, Adam Woronowicz

Una parella de mitjana edat conversa, aparentment tranqui·la, a l’entrada d’un restaurant. S’ha de celebrar un banquet, tothom és ‘a puesto’, arriba l’hora, però…els principals convidats encara no arriben. Certes decisions s’han de prendre amb calma: rebem als convidats? Ha de començar a tocar la banda? Servim la beguda? Això sí, un xopet de vodka no aniria malament… Les reaccions se succeeixen i tothom vol saber que està passant (Un altre vodka?), els somriures inicials es van torçant i no sabem com acabarà tot plegat.

Tot això seguit per una subtil càmera que acompanya, segueix i reinterpreta als personatges principals mentre ‘resolen’ la situació, en un espectacular pla seqüència que aprofita per a mostrar que els convidats van a la seva mentre el batibull es va fent més evident. Un únic i magistral pla seqüència que dóna vol a un film que més enllà del to sarcàstic qüestiona elements clàssics de la família (estatus, orígens, relacions) i la celebració social. I si tot això ho reguem amb vodka, preparem-nos per al que pot venir.

Una comèdia que competeix en mala bava amb “Silent Night” i que pot ser una de les sorpreses inesperades d’aquest XXI REC. Un altre xopet?

Premi del Público en el Festival de Vancouver

Estrena a Espanya

  • Diumenge 5 // 22:55 hANTIGA AUDIÈNCIA

The Alleys

Director Bassel Ghandour
Country Jordania // Language VO Àrab Sub Anglès i Català // Any 2021 // Durada 116'
Càsting Emad Al Muhtaseb, Baraka Rahmani, Monzer Reyahnah, Nadira Omran, Maisa Abd Elhadi, Nadeem Rimawi

Els carrers d’Amman no són com te’ls imagines. Allunyat de les postals turístiques de Jordània, els seus carrers i carrerons són plens de vida, amb personatges singulars i aventures ben peculiars. Per exemple, Ali, un jove buscavides vol trobar-se amb la seva amant secreta, la jove i naïf Lana, però Asee, la seva mare, un dona ‘de armas tomar’ que regenta una perruqueria no els posarà les coses fàcils. Així entre xafarderies, rumors i carrerons amagats, les vides dels veïns es barregen, s’entrellacen i xoquen. Uns intenten mantenir les normes socials mentre que altres intenten trencar-les, i el conte mediterrani que albiraves al sentir la veu en off al principi del film, alça el vol com a thriller de baixa intensitat amb explosions sobtades de tensió i violència, que et canviarà la imatge que tenies del cinema d’Orient Mitjà.

Bassel Ghandour, debutant amb una experiència contrastada en el món del cinema (va ser guionista de “Theeb” de Naji Abu Nowar, o assistent de producció a “The Hurt Locker” de l’oscaritzada Kathryn Bigelow), mostra un talent ple de matisos, fent-nos gaudir d’una gran varietat d’emocions. Amb una mirada àmplia i gran coneixement del cinema clàssic, canvia de registre des del (neo)realisme a ras de terra, a l’humor més humanista i proper desembocant al noir més autèntic, sense defugir el to polític i la crítica social. Cinema negre del bo, més enllà del seu origen.

World Premiere a Locarno. Piazza Grande

Estrena a Espanya

  • Diumenge 5 // 20:40 hANTIGA AUDIÈNCIA

El Ruido de los Motores (Le Bruit des Moteurs)

Director Philippe Grégoire
Country França // Language VO Francès Sub Castellà // Any 2021 // Durada 79'
Càsting Robert Naylor, Tanja Björk Ómarsdóttir, Marie-Thérèse Fortin, Alexandrine Agostini

L’Alexandre és instructor en una escola de duanes del Canadà. Tot va bé fins que un dia el cessen i ha de tornar al seu poble, amagat en ella zona més recòndita del país. És allí on forjarà una inesperada amistat amb una pilot de carreres islandès i també començarà a ser vigilat per uns investigadors de la policia que intenten descobrir l’origen dels dibuixos sexualment explícits que estan inquietant a la població.

Prepareu-vos per a engegar els motors i respirar la bona gasolina que es destil·la en “El Soroll dels Motors”, un fibrós i explosiu debut que arriba directe des del Canadà per a sacsejar-nos en la que promet ser una de les sessions més salvatges d’aquest REC.

  • Dilluns 6 // 16 hANTIGA AUDIÈNCIA

El Planeta

Director Amalia Ulman
Country Estats Units // Language Espanyol // Any 2020 // Durada 79'
Càsting Ale Ulman, Amalia Ulman, Zhou Chen, Nacho Vigalondo, Saoirse Bertram

F*K* REALITY

Una pel·lícula rodada a Gijón que ha triomfat a Hollywood. Nominada doblement en els Gotham Awards, un dels guardons més prominents del cinema independent estatunidenc i estrenada en Sundance, el debut de la jove cineasta argentina Amalia Ulman ja es compta com un dels més estimulants del nostre cinema en aquest 2021. Amb la inestimable aparició estel·lar de Nacho Vigalondo, en auge mediàtic gràcies al seu programa “Els Feliços Vint”, aquesta és una sàtira plena d’humor negre i estrepitosos fracassos sobre una mare, una filla, i les seves carregoses ganes de viure.

Com molts altres joves que van partir a l’estranger per a trobar un millor provenir, Amalia ha de tornar a la seva casa a Gijón des de Nova York amb l’amarg sabor que deixen els somnis trencats. Allí es retrobarà amb la seva mare, una diva vinguda a menys, sort de Gloria Swanson de saldo, que ha d’ordir tota mena de tripijocs per a perpetuar el seu estatus. Juntes, hauran de sobreviure en un present incert que no dona treva a res ni ningú.

Festival de Sundance – Premiere Mundial 

Festival de Gijón – Secció Oficial

Premis Gotham – Nominació a Millor Guió i Intèrpret Revelació

Estrena a Catalunya

Amb la presència del director de fotografia Carlos Rigo Bellver

  • Dilluns 6 // 18 hANTIGA AUDIÈNCIA

Karnawal

Director Juan Pablo Félix
Country Argentina // Language VO Castellà // Any 2021 // Durada 97'
Càsting Alfredo Castro, Martín López Lacci, Mónica Lairana

La vida no és fàcil a la regió fronterera de Jujuy (Argentina), però Cabra és un jove amb un somni: vol ser ballarí professional de Malambo. La competició més important de la seva vida arribarà en el pròxim Carnestoltes, i ell estarà preparat malgrat tot i tots. Però el seu pare, un ex convicte incontrolable, sembla tenir uns altres plans.

El debutant Juan Pablo Félix mostra la seva tècnica depurada al servei d’una narrativa envolupant. Amb uns seductors enquadraments que estudien els moviments i una mà ferma per a dibuixar una atmosfera tibant, construeix una història que t’atrapa des de la primera seqüència, saltant del drama social a un inesperat thriller.

Emmarcat en un paisatge salvatge, entre la ciutat i la pampa, aquesta seductora i intrigant trama avança gràcies a dos actors en estat de gràcia, un pare carismàtic, el gran actor xilè Alfredo Castro, i la revelació Martin López, la magnètica presència del qual et condueix sense descans fins als crèdits finals. Tots dos posen rostre a l’eterna lluita entre les forces del bé i el mal, mentre et sents atrapat pels rítmics i hipnòtics moviments dels ballarins de Malambo.

World Premiere a Tallinn Black Nights

Biznaga d’Or Festival de Màlaga

Millor Pel·lícula, Director i Actor al Festival de Guadalajara

Menció Especial Coup de Couer CineLátino Tolosa

Estrena a Catalunya

  • Dissabte 4 // 20:30 hANTIGA AUDIÈNCIA

Una Historia d’Amor i Desig (A Tale of Love and Desire)

Director Leyla Bouzid
Country França // Language Francés Àrab // Any 2021 // Durada 102'
Càsting Sami Outalbali as Ahmed Ouannas, Zbeida Belhajamor

2nd Round

Heus aquí la pel·lícula més sensual d’aquesta edició. La directora Leyla Bouzid torna a Tarragona després del seu sorprenent debut “As I Open My Eyes”, Premi del Públic al nostre Festival. Canviant de registre però mantenint en el centre d’òrbita l’univers àrab, “Una història d’amor i desig” es desplega davant nostre com un conte digne de la mateixa Sherezade, però decididament modern i ardent. Una pel·lícula per a sacsejar els nostres prejudicis davant una cultura i tradició de la qual només en coneixem la superfície.

Ahmed té 18 anys i ha crescut en el si d’una família algeriana al París dels suburbis. Ara es prepara per a fer el salt a la universitat, per a ell, una part de la ciutat completament diferent a la que coneix. Allí coneixerà a Farah, una jove tunisiana nouvinguda a París i plena d’energia. Mentre en les classes Ahmed descobreix els plaers de la literatura àrab més eròtica i sensual, el noi no podrà evitar caure rendit davant els encants de Farah. Podrà resistir la temptació d’un desig tan aclaparador?

  • Dilluns 6 // 20 hANTIGA AUDIÈNCIA

Whether The Weather is Fine

Director Carlo Francisco Manatad
Country Filipines // Language VO Waray Sub Anglès i Català // Any 2021 // Durada 104'
Càsting Maja Ostaszewska, Marcin Dorocinski, Izabela Kuna, Adam Woronowicz

F*k* Reality

El cataclisme climàtic s’acosta, com saben bé en la llunyana Filipines, que ja va experimentar en les seves pròpies carns una bestreta del món que està per arribar quan en 2013 el mortífer Tifán Haiyan va colpejar les seves costes. I és precisament en aquest panorama absolutament devastador on Miguel, la seva mare, i la seva íntima amiga Andrea, hauran de sobreviure un dia més en un present que no ofereix cap esperança. Abandonar la llar o fugir cap endavant? Una pregunta que ressonarà als seus caps en l’increïble viatge iniciàtic que suposa el debut d’un nou autor en el floreixen cinema filipí: Carlo Francisco Manatad.

Amb estrena en festivals d’altura com Toronto o Locarno, aquesta pel·lícula de desastres transita els espais de la més pura survival movie apocalíptica amb un inconfusible toc asiàtic on l’oníric i el màgic s’apoderen de les imatges en una mescla que fuig de qualsevol sensacionalisme. Un imaginari pop molt religiós, una extrema violència rampant i fins a surrealistes fugides musicals són la resta d’ingredients que fan de “Where the weather is fine” una pel·lícula única en el seu gènere.

Festival de Locarno – Cineastes del Present – Premi del Jurat Jove

Festival de Guanajuato – Secció Oficial – Premi del Jurat

Estrena a Catalunya

Amb la presència del director Carlo Francisco Manatad

  • Diumenge 5 // 16 hANTIGA AUDIÈNCIA

You Resemble Me

Director Dina Amer
Country Estats Units, França i Egipt // Language VO Francès i Àrab Sub Anglès i Català // Any 2021 // Durada 90'
Càsting Lorenza Grimaudo, Ilona Grimaudo, Mouna Soulem, Sabrina Ouazani

F*K* REALITY

Dues germanes viuen als suburbis de París, i davant de situacions problemàtiques, sempre troben refugi en la companyia mútua. Finalment la policia i els serveis socials les separen per allunyar-les del seu context, i trobar un futur familiar. Entre les històries socials à la banlieue (com “Les miserables” REC2019, “Regarde-moi” REC2007) i l’estètica i sentiment estil “The Florida Project” (Sean Baker, 2017), el to de la pel·lícula varia quan comencem a descobrir quines decisions pren la Hasna per trobar la seva identitat. Produïda per Spike Lee, Spike Jonze y Alma Har’el, la debutant (anteriorment periodista) Dina Amer s’atreveix amb un dels temes més obscurs del nostre temps, els orígens del radicalisme islàmic a Occident, i s’endinsa en la figura de Hasna Aït Boulahcen, presentada falsament pels mitjans de comunicació com la primera dona terrorista suïcida d’Europa, després dels atacs de novembre de 2015 a París.

Partint del trauma cultural i inter generacional, i els conflictes identitaris “You Resemble me” s’erigeix com un film sorprenent, inqualificable i tremendament poderós. Una deconstrucció del clàssic ‘symphaty for the devil” presentant-lo com una íntima historia sobre família, amor, germandat i pertinença. Tot sense evitar les famílies disfuncionals, la violència, o l’abús social en un dels films més incòmodes (però necessaris) de la temporada, sorprenent des de la seva estrena a Venezia. Decididament, el film més controvertit d’aquesta XXI Edició, que ens posiciona davant d’un mirall complex, que certament no ens deixarà indiferents.

Selecció Oficial Venezia 2021_Giornate degli Autori //

São Paulo International Film Festival 2021 // Stockholm International Film Festival 2021

Estrena a Espanya

Debat online amb la directora Dina Amer

  • Dissabte 4 // 18:10 hANTIGA AUDIÈNCIA

Sis Dies Corrents

Ficció // Director Neus Ballús
Country Espanya // Language Català // Any 2021 // Durada 85'
Càsting Valero Escolar, Mohamed Mellali, Pep Sarrà, Pau Ferran

Inaugural

La pel·lícula relata una setmana a la vida de Valero, Moha i Pep, treballadors d’una petita empresa de fontaneria i electricitat dels afores de Barcelona. Moha, el més jove, haurà de demostrar que està preparat per substituir Pep, que es jubila. Però Valero considera que Moha “no dona el perfil”, i la cinta ens endinsa així en els prejudicis racials d’aquest personatge, que dubta que els clients acceptin que un treballador originari del Marroc entri a casa seva.

Formada per sis capítols que narren les situacions que sorgeixen quan els protagonistes s’enfronten a una reparació, cada capítol correspon a un dia de la setmana laboral i es construeix al voltant de la relació que s’estableix entre els protagonistes i els clients que han sol·licitat els seus serveis.

Aquesta és una bona ocasió per a gaudir, un cop més, d’una pel·lícula que posa en relleu els objectius del Festival REC de mostrar les realitats del món que ens envolta a través de mirades que neixen de la proximitat i que tenen, al mateix temps, un esperit universal.

Amb la presència de la directora Neus Ballús en la Sessió Inaugural.

  • Dimecres 1 // 20 hTEATRE TARRAGONA

Virgin Blue

Director Niu Xiaoyu
Country Xina // Language VO Xinès Sub Anglès i Català // Any 2021 // Durada 100'
Càsting Zi Ye, Shengzhi Zheng

Després de la seva graduació, Yezi torna a casa per a cuidar de la seva àvia. És estiu i tot està ple de records que, fins llavors, hauria preferit oblidar. Però la xocant realitat està disposada a despertar-la quan descobreixi que la seva àvia ja no és la d’abans, ni tampoc la seva memòria. Entre fantasmes del present i el passat, haurà de discernir entre el real i allò imaginat per a destapar la veritable història de la seva pròpia família.

Les joves directores xineses continuen obrint-se camí en els circuits de festivals de tot el món i donant veu a una nova generació que deixa de ser excepció en una cinematografia marcadament masculina. Aquest és el cas de Niu Xiaoyu, formada en la prestigiosa Escola de Beijin i especialitzada en cinema experimental i d’animació. En “Virgin Blue” bolca totes les seves taules estètiques amb una proposta orgullosament deutora del cinema del tailandès Apichatpong Weerasethakul. Entre el somni i la vigília, els records i l’oblit, la cineasta pasta les belles imatges a voluntat explorant així, generosament, els límits plàstics del dispositiu cinematogràfic.

Festival de Locarno – Cineastes del Present. 

Festival d’Hamburg – Secció Oficial

Estrena a Espanya

  • Dissabte 4 // 16 hANTIGA AUDIÈNCIA

Piccolo Corpo

Director Laura Samani
Country Italia // Language VO Friulià (dialecte italià) Sub Anglès i Català. // Any 2021 // Durada 89'
Càsting Celeste Cescutti, Ondina Quadri

Itàlia, 1900. Àgata és una jove, mare devota i obstinada, que es nega que el seu bebè, mort en néixer, sigui condemnat als llimbs. I mentre el seu poble li dóna l’esquena, ella seguirà la llegenda que existeix un lloc a les muntanyes on el seu fill pot ser batejat. Entre llacs, camins, boscos i boires, avançant entre un paisatge de meravella, va trobant-se amb personatges que descriuen un paisatge, i secundada per episodis de sororitat, suport i relacions silencioses seguirà el miratge d’un petit miracle.

Laura Samini debuta amb una potent història que va fascinar a Cannes, retratant un moment històric en els confins on Itàlia es fa Europa però continua sent màgica. Una pel·lícula d’època amb una mirada contemporània, que mostra que l’esperança i la solidaritat pot esfondrar qualsevol frontera.

Estrena a Catalunya

Debat online amb la directora Laura Samani.

  • Diumenge 5 // 18:30 hANTIGA AUDIÈNCIA

98 Segundos Sin Sombra

Director Juan Pablo Richter
Country Bolivia // Language VO Castellà // Any 2021 // Durada 90'
Càsting Iran Zeitun, Geraldine Chaplin, Fernando Arze Echalar, Quim del Rio, Patricia García

Genoveva és una noia que viu a un petit poble de Bolívia, on carrega a l’esquena una vida bastant complexa. Però això no la farà caure per terra, i la veurem dansar a través dels problemes de la manera més tranquil·la i madura possible. Així doncs, giravoltant sobre una atmosfera espacial, a mig camí de la psicodèlia, seguim els passos de la enèrgica adolescent que, mentre va al seu ‘cole de monges’ i es troba amb els personatges més estrafolaris, tracta d’evardir-se i lliurar-se dels diversos conflictes del seu entorn, propis d’una Amèrica Llatina intoxicada pel narcotràfic al ritme de musicote dels vuitanta.

A 98 SEGUNDOS SIN SOMBRA, Juan Pablo Richter, no només ens enlluerna amb una marcada estètica pop (a estones un puntet dark), també ens brinda el meravellós debut de la protagonista Irán Zeitun, mentre ens regala l’aparició de la ja veterana i aclamada Geraldine Chaplin. Per tots aquests elements (i d’altres sorpreses), per als que l’hem vist, que ja hagi sigut nominada a millor llargmetratge llatinoamericà a la 27a edició dels Premis Forqué 2021 tot i no estar ni estrenada a Espanya, no és del tot una sorpresa.

No queda res més a dir. Aquesta sens dubte és una d’aquelles apostes que distingeixen al REC d’altres festivals. Que no t’agafi desprevingut l’èxit d’aquest títol que si no et trobaràs amb la dita: ¡Si no la viste fue por soso!

  • Dijous 2 // 20:10 hANTIGA AUDIÈNCIA

Las Golondrinas de Kabul (Les Hirondelles de Kabul)

Director Zabou Brietman
Country França // Language Francés VOSE // Any 219 // Durada 81 minuts

 Si parlem de realitats per no creure’ns, la situació actual a Afganistan sorprèn i preocupa a parts iguals. A la preciosa “Les Hirondelles de Kabul” ens presenta com es va viure aquest momentum en anys anteriors, mostrant la barbàrie de mode poètic, amb una estètica molt especial.

Estiu de 1998, Kabul sota el domini talibà. Zunaira i Mohsen són dos joves enamorats. Tot i la violència i restriccions que pateixen cada dia, somien amb un món millor. Un dia, un gest espontani, fa que les seves vides facin un gir irrevocable.

Una bella i senzilla pel·lícula que utilitza la força subtil de l’aquarel·la per mostrar la realitat d’un país. Aquesta obra d’animació per adults, basada en el bestseller de Yasmina Khadra, ha tingut un gran recorregut a festivals (Cannes, Annecy, etc), però a Espanya no va arribar a tenir reconeixement perquè es va estrenar just abans del tancament dels cinemes, el març del 2020.

  • Dimecres 10 // 19:30 hCAIXA FORUM

The Asada. Una Familia Japonesa

Director Nakano Ryota
Country Japó // Language VO Japonès Sub Anglès i Català // Any 2021 // Durada 127'
Càsting Kazunari Ninomiva, Haru Kuroki, Masaki Suda

El Gran REC

I llavors van arribar “Els Asada”. Presentem a Espanya una joia inèdita del cinema japonès més amable i lluminós, aquell al qual tan ben acostumats ens tenen autors com Hirokazu Kore-Eda o Naomi Kawase. Basat en la vida real del fotògraf Masashi Asada, la segona pel·lícula de Ryôta Nakano explora el duel nipó després de la catàstrofe de Fukushima a través de la poderosa història personal de l’artista però també de la tan necessària perspectiva que atorga la dècada que ens separa amb l’ocorregut. Des dels confortables terrenys de la comèdia familiar, i esquivant el drama més lacrimogen, “Els Asada” ens ompliran el cor de llum i de calor gràcies al seu insubornable optimisme i ganes de continuar vivint.

Masashi és un jove fotògraf amb grans somnis. La seva família, una tradicional família japonesa, està composta pel seu simpàtic pare, una mare adorablement entusiasta i un germà major recelós de l’enèrgic optimisme del més petit. Quan el terrible terratrèmol que va precedir a la tragèdia de Fukushima colpeja el Japó, Masashi reunirà la seva família per a dur a terme l’obra més important de tota la seva vida.

Secció oficial a Warsaw Film Festival 

Secció oficial a 26th Busan International Film Festival

Debat conduït per Inma Soriano, psicòloga.

  • Dimecres 8 // 17:00hTEATRE TARRAGONA

El Viaje Extraordinario de Celeste García

Director Arturo Infante
Country Cuba // Language Espanyol // Any 2019 // Durada 92'

El Gran REC

Sessions Vermut

Celeste García, antiga professora, treballa ara al planetari d’un petit poble de l’entorn de La Habana. Cansada de la seva vida anodina i sense cap emoció, no dubta en acceptar la invitació de la seva estranya veïna i amiga Pauline, qui la convida a viatjar al seu planeta, on el govern cubà ja ha començat a reclutar viatgers.

La protagonista se’ns presenta com una dona que ha sigut poc menys que una espectadora de la seva pròpia vida, però que ens conquereix amb la seva calidesa i empatia, i ens condueix per una aventura pausada i simpàtica, repleta de situacions surrealistes. Situada a la Cuba «post-soviètica» y «pre-no-sabem-què», la divertida “El extraordinario viaje…” es construeix a través d’una narració audiovisual trufada de metàfores que només els cubans poden “inventar”.

Guanyadora New Directors al Festival de Seattle

Estrena a Catalunya

  • Dissabte 4 // 12 hTEATRET DEL SERRALLO

Compartment nº6

Director Juho Kuosmanen
Country Finlàndia // Language VO Rus Sub Castellà // Any 2021 // Durada 107'
Càsting Dinara Drukarova, Yuriy Borisov

Laura, una estudiant finesa, viu a Moscú amb la seva parella, una dona fascinant i enlluernadora que la introdueix als cercles culturals de la capital. Han preparat un viatge per conèixer la Rússia profunda que li fa molta il·lusió, però que a última hora, haurà d’emprendre sola. Un cop al tren, sola i decebuda, trobarà que comparteix vagó amb un rude miner rus, Ljoha, que la rep aferrat a una ampolla. De sobte, el viatge en tren creuant l’estepa se li dibuixa ben diferent, i el lloc arqueològic de Murmansk (al cercle Àrtic), sembla més lluny que mai. “Hytti nro 6” (en l’original) és una road movie àrtica, un film preciós situat a finals dels anys 90, en un segle que s’acaba, on aquests tipus de viatges en tren tenien més de supervivència que de plaer i on els mons personals encara són molt llunyans. Amb un treball magnífic dels actors i una fotografía delicada i adaptada a l’època, Laura i Ljoha ens delecten amb una confrontació de dos universos tan diferents que ens arriba mica en mica al cor.

El fines Juho Kuosmanen, que va guanyar el REC 2016 amb la recordada “El día más feliz en la vida de Olli Maki” (també Gran Premi Un Certain Regard a Cannes), referma la seva mestria en fer brotar belles històries de minsos fils narratius, i torna amb un film profund, subtil i tendre, que indica que més enllà dels prejudicis sempre hi ha persones, que parla, de manera encisadora, de l’ésser humà.

Gran Premi del Jurat de Cannes

Nominada a 4 Premis de l’Acadèmia de Cinema Europeu (EFA Awards)

Millor Actor Seminci de Valladolid

Estrena a Catalunya

  • Dilluns 6 // 22:10 hANTIGA AUDIÈNCIA

Apples

Director Christos Nikou
Country Grècia, Polònia i Eslovenia // Language VO Grec Sub Anglès i Castellà // Any 2020 // Durada 90'
Càsting Aris Servetalis, Sofia Georgovassili, Anna Kalaitzidou

Aris es desperta un dia a l’hospital (gran quantitat de la població ha estat afectada per una sobtada amnèsia), i els metges li recomanen una sèrie de rutines diàries per a construir una nova vida: unes cintes de casette i una Polaroid són els seus nous amics. Això li portarà a un viatge entre la comicitat i la tragèdia, on anirà coneixent qui és, qui serà i quin és el món al seu voltant.

Amb una cuidada composició visual i fina ironia, APPLES atrapa amb una reflexió sobre el poder de la memòria, la construcció del jo, i la importància d’experimentar la vida en primera persona, deixant espai (rara qualitat al cinema contemporani) per a la identificació i meditació del propi espectador. Una obra suggeridora i enigmàtica, una seductora exploració de la fina frontera entre identitat i realitat, una tragicomèdia melancòlica, que navega entre allò sensible, humorístic i apocalíptic, una pel·lícula que t’arribarà al cervell i el cor, i que no ha pogut arribar en millor moment.

Pel·lícula Inaugural Secció Orizzonti Venezia 

Millor Guió Festival Chicago

Debat conduït per Ana Soriano, psicòloga.

  • Dimarts 7 // 12 hTEATRET DEL SERRALLO

All Eyes off Me

Director Hadas Ben Aroya
Country Israel // Language VO Hebreu Sub Català // Any 2021 // Durada 90'
Càsting Elisheva Weil, Leib Lev Levin, Yoav Hayt, Hadar Katz

Hadas Ben Aroya es confirma com una de les veus futures del nou cinema israelià amb la seva segona pel·lícula, “All Eyes Off Me”. Un camí que ja entreveiem en el REC quan amb el seu debut, “People that are not me”, va enlluernar al públic tarragoní gràcies a la seva personal empremta. Una autora que continua retratant d’una forma única i altament provocadora el sentir de la seva generació.

Danny està embarassada de Max, però no s’atreveix a explicar-li-ho. Mentrestant, Max està ocupat satisfent les fantasies sexuals de la seva núvia Avishag, el desig sexual més ocult de la qual és que li peguin ben fort. Avishag, per part seva, li ensenyarà els seus blaus a Dror, l’amo del gos al qual passeja per les tardes. Una obra tan arriscada com tendra que reflexiona sobre les nostres fantasies sexuals, però també sobre l’acte incondicional d’estimar.

Festival de Berlín

Estrena a Catalunya

  • Divendres 3 // 22:30 hANTIGA AUDIÈNCIA

¿Qué Hicimos Mal?

Director Liliana Torres
Country Espanya, Itàlia, Mèxic // Language VO Castellà, Anglès i Italià, Sub Català // Any 2021 // Durada 90'
Càsting Liliana Torres, Xulio Abonjo, Héctor Carballo, Melania Cruz, Jorge Roldán, Isabella Tabarini, Adrián Ríos, Luís Velázquez

Sessions Vermut

Quantes vegades hem mirat enrere i hem pensat per què no va sortir allò? Non ti preocuppare, no sols ho has pensat tu, aquí hi trobaràs complicitat… Una jove cineasta passa per una petita crisi de parella mentre prepara el seu pròxim projecte. En aquest, es llança a la carretera en un viatge que la portarà d’Itàlia a Mèxic, per a trobar-se amb antics amors, i preguntar-se, amb grans dosis d’humor i sinceritat, què va passar.

Jugant amb les capacitats creatives del cinema, la directora ens regala tot un retrat generacional en el qual l’emotivitat confusa dialoga amb la constant insatisfacció, mentre qüestiona el mite de l’amor romàntic en un temps de relacions líquides. Liliana Torres, (guanyadora del Premi de la Crítica amb el seu debut “Family Tour” en REC 2013) reprén el joc de miralls entre actors i personatges reals d’aquell film, i després de passar pel nostre RECLab (“Primer Test 2018”), torna a Tarragona amb el seu segon llarg de ficció.

Jugant amb referents com a “Alta fidelitat” o “Broken flowers” mestizats pel flirteig amb la no ficció, “¿Qué hicimos mal?” destaca per emprendre el seu propi camí, i ser tan ferm, auto irònica i honesta amb el seu destí com la seva protagonista.

Secció oficial al Festival de Sevilla

Amb la presència de la directora Liliana Torres

  • Diumenge 5 // 12 hTEATRET DEL SERRALLO

Una Ciutat de Mussols (Tarragona Era una Festa?)

Director Oriol Grau, Mónica López, Inés Olondriz, Jordi Roig, Xavier Salsench, Adrià Targa
Country Espanya // Any 2021 // Durada 58'

Visibles

Tarragona, finals de la dictadura. Un grup de gais decideix llogar un pis a la Part Alta per estimar-se en llibertat. No gaire lluny, una noia és amenaçada a cop de fusell pel pare de la seva amant, un guàrdia civil que cada tarda espia les passes de la seva filla lesbiana. Un jove cambrer, que no era al lloc dels fets, pot ser acusat de l’apunyalament d’un capellà pel simple fet d’haver-hi mantingut relacions sexuals. Som a l’època de la “ley de vagos y maleantes”.

El Quim, la Carla, la Fina, la Patxitxa, la Toñi, el Sendo, l’Edu, el Gelo, la Núria, la Ció, el Dani i el Manolo són els dotze protagonistes d’aquest documental que explora la vida LGBTIQ+ de Tarragona durant el tardofranquisme i el començament de la transició. Sota l’atenta mirada dels mussols, aquests personatges transiten per una ciutat de vegades morta, de vegades secreta, amb cops amagats. “Tarragona era una festa si te la muntaves”. Testimonis tendres i de vegades colpidors, perquè la festa és, també, sinònim de l’alliberament i la plenitud. Un homenatge a dotze persones que van posar la primera pedra de les nostres llibertats.

Amb la presència de l’equip de la pel·lícula.

  • Dimarts 7 // 22 hTEATRE METROPOL

Mediterráneo

Director Marcel Barrena
Country Espanya // Language VO Castellà i Grec Sub Castellà // Any 2021 // Durada 112'
Càsting Eduard Fernández, Dani Rovira, Anna Castillo, Sergi López

A la tardor de 2015, dos socorristes, Óscar (Eduard Fernández) i Gerard (Dani Rovira), viatgen fins a l’illa de Lesbos, a Grècia, impactats per la fotografia d’un nen ofegat en les aigües del Mediterrani. En arribar descobreixen una realitat colpidora: milers de persones arrisquen les seves vides cada dia creuant la mar en precàries embarcacions i fugint de conflictes armats. No obstant això, ningú exerceix labors de rescat.

Al costat d’Esther (Anna Castillo), Nico (Sergi López) i altres membres de l’equip, els protagonistes de Mediterraneo lluitaran per complir la comesa de salvar les vides d’aquestes persones migrants i donar el suport necessari a les persones que el necessiten. Per a tots ells, aquest viatge inicial suposarà una odissea que marcarà les seves vides.

Premi del Públic al Festival Internazionale del Film di Roma

Premi del Públic a Ourense Film Festival

Amb la presència del director de la pel·lícula

  • Dijous 2 // 10 hTEATRE METROPOL

Las Gentiles

Director Santi Amodeo
Country Espanya // Language VOE // Any 2021 // Durada 77'
Càsting África de la Cruz, Paula Díaz, Olga Navalón

Cloenda

Visibles

L’Ana penja la seva vida a Instragam i altres xarxes socials, on publica fotos, vídeos i animacions curtes, juntament amb textos enginyosos (i lúcids). L’Anna està passant per un moment estrany. A més de conviure amb els conflictes familiars i els problemes d’identitat típics de la seva edat, experimenta alguna cosa nova. Ella sent que hi ha quelcom que no acaba d’entendre, sobre la seva amiga íntima Corrales.

Santi Amodeo signa la que pot ser la seva pel·lícula més lliure. Un pur exercici de creativitat on s’associa amb els millors còmplices: un grup de joves actrius debutants (una revelació absoluta després de càsting de més de 200 participants). Plenes de talent i frescor, les adolescents ens porten, saltant d’aquí a allà, a les seves vides espontànies a Sevilla, que exhibeixen a la xarxa, i on els límits entre realitat, pensament desitjós i fantasia sovint es desdibuixen.

Rodada en Super 16mm i amb una gran varietat de textures, “Las Gentiles” tot ballant amb els formats, manté el flux a través de la diversitat de pantalles. Una nota per a l’exquisida obra del millor DOP (i col·laborador d’Amodeo tota la vida) Alex Catalan, que dóna forma a aquest resum de vinyetes que és la vida quotidiana de les protagonistes.

Algunes mossegades de realitat, una mica d’humor negre, diàlegs aguts i situacions crues fan que la pel·lícula sembli hiperrealista però també pop, artesana i plena d’una atmosfera de somni. Un exercici de llibertat d’un director talentós que ens envaeix amb només una experiència genial (kawaii!!), portant-nos a un passeig amb un grup d’amigues amb les que només vols passar més temps, sense parar…

Amb la presència de les actrius África de la Cruz, Olga Navalon i Lola Buero

  • Dimarts 7 // 20 hTEATRE METROPOL

París, (Vibrants) Anys 20

Director Elisabeth Vogler
Country França // Language Francés VOSCAT // Any 2021 // Durada 90'

Una radiant tarda d’estiu a París i els seus habitants es llancen al carrer. Després d’alguns mesos tancats a casa, els parisencs reben l’estiu del 2020 amb ànsia i alegria. Solejats bancs a la riba del Sena, carrers plens de gent al centre,unes noies robant en una tenda a un famós actor que vol canviar el rumb de la seva vida, converses animades, trobades inesperades i grups d’amics que per fi es veuen…tot un esclat de joia rodat en un únic pla seqüència, amb una creativa i meticulosa coreografia que recorre la dinàmica ciutat de París a peu, en bicicleta o en metro, i on destaca l’intens treball de càsting i del (reduït) equip tècnic.

Un moment històric que es va viure a tot el món, però que la directora ha convertit en una carta d’amor a París, una polaroid d’aquesta redescoberta llibertat, llum i felicitat a través dels carrers de la ciutat. Una experiència plena de vida, un reconèixer-se en estranys, un deambular que ens mostra que, fins i tot en les crisis més agudes, es pot experimentar alegria. “Années 20/Roaring 20s” és un film sorprenent i estrany,suggerent i seductor que captura l’esperit d’un temps que estem vivint i que és tota una celebració de la Ciutat de l’Amor.

Millor fotografia a Tribeca FF (New York)

Estrena a Espanya

  • Dilluns 6 // 12 hTEATRET DEL SERRALLO

París, (Vibrats) Anys 20 (Années 20/Roaring 20s)

Director Elisabeth Vogler
Country França // Language Francés VOSE // Any 2021 // Durada 90 minuts

Una radiant tarda d’estiu a París i els seus habitants es llancen al carrer. Després d’alguns mesos tancats a casa, els parisencs reben l’estiu del 2020 amb ànsia i alegria. Solejats bancs a la riba del Sena, carrers plens de gent al centre, unes noies robant en una tenda a un famós actor que vol canviar el rumb de la seva vida, converses animades, trobades inesperades i grups d’amics que per fi es veuen… tot un esclat de joia rodat en un únic pla seqüència, amb una creativa i meticulosa coreografia que recorre la dinàmica ciutat de París a peu, en bicicleta o en metro, i on destaca l’intens treball de càsting i del (reduït) equip tècnic.

Un moment històric que es va viure a tot el món, però que la directora ha convertit en una carta d’amor a París, una polaroid d’aquesta redescoberta llibertat, llum i felicitat a través dels carrers de la ciutat. Una experiència plena de vida, un reconèixer-se en estranys, un deambular que ens mostra que, fins i tot en les crisis més agudes, es pot experimentar alegria. “Années 20/Roaring 20s” és un film sorprenent i estrany, suggerent i seductor que captura l’esperit d’un temps que estem vivint i que és tota una celebració de la Ciutat de l’Amor.

  • Dimecres 24 // 19:30 hCAIXA FORUM

El Extraordinario Viaje De Celeste García

Director Arturo Infante
Country Cuba // Language VOE // Any 2019 // Durada 92 minuts

Celeste García, antiga professora, treballa ara al planetari d’un petit poble de l’entorn de La Habana. Cansada de la seva vida anodina i sense cap emoció, no dubta en acceptar la invitació de la seva estranya veïna i amiga Pauline, qui la convida a viatjar al seu planeta, on el govern cubà ja ha començat a reclutar viatgers. La protagonista se’ns presenta com una dona que ha sigut poc menys que una espectadora de la seva pròpia vida, però que ens conquereix amb la seva calidesa i empatia, i ens condueix per una aventura pausada i simpàtica, repleta de situacions surrealistes. Situada a la Cuba «post-soviètica» y «pre-no-sabem-què», la divertida “El extraordinario viaje…” es construeix a través d’una narració audiovisual trufada de metàfores que només els cubans poden “inventar”.

  • Dimecres 17 // 19:30 hCAIXA FORUM

Fósforos Mojados

Director Sebastián Duque
Country Colombia // Language Espanyol // Any 2021 // Durada 99'
Càsting Steven “Sick” Rivas, Estiven Anacona, Yoy Rave y Lucero Henao

Mira’m

Fòsforos Mojados és una pel·lícula punk en la capital de la salsa i narra la història de Juan, Casta i Potro, amics des de nens. Junts tenen una banda de punk i es preparen per al concert més important per a la banda. El pla és simple: tancar al pare del Poltre en el bany, robar-li el cotxe i gravar un videoclip d’una de les seves cançons més punk per a participar en el concert més important de la ciutat.

No tot surt com ells volen, picabaralles del passat, passions, egos i la conseqüència de les seves decisions se’ls interposen. Per als ”Fósforos Mojados” el punk no està mort: en una ciutat salsera ara plagada de reggaeton, el punk és escopir al món la seva amistat.

Guanyadora del FDC Primera Pel·lícula del Director

Amb la presència del director Sebastián Duque.

  • Divendres 3 // 18 hANTIGA AUDIÈNCIA

Libertad (Libertad)

Director Clara Roquet
Country Espanya, Bèlgica // Language VOE // Any 2021 // Durada 104 minuts

Vidal passa les últimes vacances amb l’àvia Àngela, amb Alzheimer. Per primer cop, la Nora (14), sent que no troba el seu espai; els jocs de nens li semblen ridículs i les converses dels adults són “per grans”. Tot canvia amb l’arribada de Libertad (15), la filla de Rosana, cuidadora de la seva iaia. Rebel i magnètica, Libertad significa la porta d’entrada a un estiu que serà ben diferent, i on serà més lliure que mai.

És una història de creixement i d’autoconeixement que va més enllà del clàssic coming of-age, retratant aquell moment (per on passem totes), on descobrim detalls de la vida que no esperàvem i tenim les primeres decepcions a l’hora que, sense saber-ho, estem decidint com serà la nostra vida. I sobretot és el descobriment final de Clara Roquet, que després de triomfar com a guionista (10.000 KM, “Petra”, etc) i d’acumular premis amb els seus curts, ara, amb el seu primer llargmetratge se’ns mostra com una directora amb les idees ben clares, molt propera als seus personatges, i que presenta les seves històries amb naturalitat i soltesa.

  • Dimecres 3 // 19:30hCAIXA FORUM

El Retorn, la vida després de l’ISIS (The Return, life after ISIS)

Director Alba Sotorra
Country Espanya i Regne Unit // Language anglés i kurd VOSE // Any 2021 // Durada 90 minuts

L’accés exclusiu d’Alba Sotorra al camp d’al-Roj, al nord-est de Síria, ens mostra la dura realitat d’un grup de dones atrapades pel seu passat com a membres d’Estat Islàmic. Shamima Begum (Regne Unit) i Hoda Muthana (EUA) van marxar dels seus països manipulades per la propaganda terrorista i l’odi de les xarxes socials. Van ser demonitzades pels mitjans de comunicació i ara ningú no en vol saber res. El penediment sincer mereix una segona oportunitat? Es pot justificar que els països occidentals acceptin el retorn dels fills però rebutgin que les mares puguin tornar? La directora catalana s’esforça per comprendre els matisos d’una situació complexa i delicada.

El seguiment durant dos anys de la vida de la Shamima, la Hoda, la Hafida, la Nawal i la Kimberly ens posa en un lloc incòmode, però el seu testimoni ens fa entendre la crueltat, l’abús i la misogínia que han viscut. La sensibilitat de Sotorra per observar sense prejudicis posa en evidència la necessitat urgent d’establir un diàleg honest i empàtic entre cultures, religions, gèneres i cosmovisions diferents.

Vella amiga del Festival -del qual va ser integrant de l’equip als inicis-, la directora Alba Sotorra va passar pel RECLab amb la seva opera prima, va acompanyar-nos a una projecció desbordant de Commander Arian, i ara ens visita en una data molt especial amb una pel·lícula que la fa ascendir encara un nivell més en el mapa dels documentalistes a nivell internacional.

Preu: 6€ + 0,5 despeses de gestió

  • Dijous 25 // 19 hANTIGA AUDIÈNCIA

Cor de Vellut

Director Sergi Guasch
Country Espanya // Any 2021 // Durada 40'

Una conversa entre persones de diferents àmbits que parlen de les creacions, el llegat, i la manera de fer i treballar d’un personatge clau per entendre l’evolució de la cultura popular al Camp de Tarragona: en Jaume Guasch, figura essencial del mòn cultural tarragoní, i un dels artífexs de la cultura popular en la seva vessant més àmplia, la cultura de carrer i la de coreografia d’arrel damunt dels escenaris.

“Cor de vellut” és un projecte que forma part dels actes d’aniversari dels 50 anys de l’Esbart Santa Tecla, una entitat que va néixer amb la voluntat d’impulsar la recerca i el manteniment de la dansa i les tradicions catalanes, i que és capaç de renovar-se any rere any, aportant una visió oberta i dinàmica de la cultura. Durant aquests cinquanta anys d’història, l’Esbart ha realitzat multitud de projectes liderats per Jaume Guasch, destacant especialment la recuperació de molts balls parlats de la festa major i la creació de dos espectacles de gran format, el retaule de Santa Tecla (1991) i les contalles de Sant Magí (2003).

Debat posterior amb l’equip de la pel·lícula.

  • Dimecres 8 // 20 hTEATRE TARRAGONA